xxxx

Tomb Raider
Auteur: Arthur Tebbe
Uitgever: Winning Moves/Identity Games
Jaar: 2003


recensie door

x
Het is dat Tomb Raider op het programma van het EK bordspellen stond, anders was het waarschijnlijk nooit gespeeld. Je denkt toch al snel dat een spel dat gebaseerd is op een film, die dan weer gebaseerd is op een computerspel, nooit veel kan wezen. Ook het achtergrondverhaal is wat dun, maar is verder van geen belang voor het spel. Dit is er aan de hand: Lara wordt beschuldigd van moord, en moet samen met haar maatje Kurtis Trent documenten verzamelen die haar onschuld bewijzen. Die documenten liggen toevalligerwijs in een museum waar net twee slechteriken, Pieter von Eckhardt en side-kick Joachim Karel, bezig zijn met een schilderijenroof. Dat vraagt om complicaties!
x

Het museum bestaat uit een grid van vijf bij vijf blind geplaatste tegels. Allevier de spelers (Lara en compaan enerzijds, en de twee slechten anderzijds) beginnen voor de ingang van het museum, waar ze in moeten om de door hun begeerde objecten te vinden (documenten/schilderijen); om het museum in te lopen moeten eerst de museumtegels ‘ontdekt’ worden, waarna ze opengelegd worden en een doolhofpatroon ontstaat. Op opengelegde tegels mogen de speelfiguren lopen, om daarvandaan weer nieuwe tegels te ontdekken. Liggen de doolhofgangen niet zoals je dat zou willen, mag je de tegels tegen betaling ook roteren. Al die bewegingsacties, te weten ontdekken, lopen en tegels roteren, kosten energiepunten. Daar kun je aan komen door energiekaarten te trekken, waar 1, 2 of 3 energiepunten op staan aangegeven. Er zijn nog twee andere soorten kaarten: aanvalskaarten (waarden 1-4) en verdedigingskaarten (waarden 1-4).

In je beurt heb je drie acties te besteden. Dat kunnen zijn: 1) een gewenst aantal energiekaarten uitspelen en de uitgespeelde punten opmaken aan bewegingsacties, of 2) schieten op een tegenstander (= het uitspelen van aanvalskaarten), of 3) het trekken van een kaart (energie, ofwel aanval, ofwel verdediging).
Als iemand op je schiet, mag je buiten je eigen beurt verdedigingskaarten uitspelen. Heb jij minstens evenveel verdedigingspunten als je tegenstander aanvalspunten, blijf je overeind en hoef je slechts je verdedigingskaarten af te leggen. Heb je te weinig verdediging, moet je al je kaarten inleveren en ben je 1 ronde lang knock-out (er wordt in Tomb Raider niet met scherp geschoten!).
x