xxxx

Manilla
pagina 2

x
x
Wie helemaal voor het geluk wil gaan betaalt vijf pesos om in het piratenbootje te mogen plaatsnemen. In deze afwachtende houding hoopt een piraat dat in de tweede of derde ronde een schip op positie 13 terecht komt. De piraat mag, als dit in de tweede ronde gebeurt, indien er nog plaats aan boord is, instappen, maar beter is het voor hem als de boot pas in de derde ronde op de 13 terecht komt; hij kukelt dan iedereen van boord en neemt zelf aan het roer plaats om direct uitbetaald te krijgen! Daarnaast heeft hij de keus, of het geplunderde schip naar de haven gaat, of naar de werf; voor schepen in het dok wordt de goederenprijs namelijk niet omhoog gezet.
x
Schepen kunnen ook worden verzekerd, en er is een plek voor een speler die wel verzekeringsagent wil zijn. Deze rol kost in eerste instantie niets, sterker nog, de speler krijgt direct 10 pesos uitbetaald, maar moet voor elk schip dat later deze ronde in de werf terecht komt een bedrag betalen: aan elke speler die bij een van de drie steigers in de werf heeft geïnvesteerd, of aan de bank als er niemand aan de wal staat. En dan zal nog moeten blijken hoe gemakkelijk verdiend het eerder genomen geld is!

Voor alle aangekomen schepen in de haven wordt de koers van de aandelen een positie verhoogd, waarna een nieuwe ronde begint met het bieden op de functie van havenmeester. Het spel is afgelopen wanneer tenminste een van de goederen waarde ‘30’ heeft bereikt.




‘Manilla’ speelt het best in volle bezetting; iedereen zit elkaar dan het meest dwars. Het spel ziet er leuk uit, en speelt heel leuk - de eerste twee keer. Na een derde en vierde keer wordt het toch wel pijnlijk duidelijk dat we hier met een rijk aangekleed dobbelspel te maken hebben, hoezeer we onszelf voor de gek houden dat we er invloed op kunnen uitoefenen. De tactische keuzes die zich aandienen blijken toch vooral op boerenwijsheid te berusten. Dobbelstenen laten zich niet dwingen, hoe hard: ‘Nu mòet de zes komen!’ ook wordt geroepen. Een boot die een prima startpositie op ‘5’ lijkt te hebben, kan alsnog niet aankomen als er vervolgens onfortuinlijk wordt gegooid, ondanks een eventueel zetje van de grote loods.
x
En dan zijn de ruim vijfenzeventig minuten speeltijd wel wat veel, als het uiteindelijk allemaal toch niet uitmaakt wat de keuzes zijn. Met wat minder geluk en wat meer taktiek had hier een goed spel op tafel gelegen. Zoals het zich nu aandient, valt het ondanks de mooie uitvoering helaas tussen de wal en het schip.
© 2006 Richard van Vugt

Manilla, 999 Games, 2006 - 3 tot 5 spelers vanaf 10 jaar, 50 minuten


een half punt extra voor de gemoedelijke dobbelsfeer
niet uitzonderlijk hoogdravend maar wel goed voor veel lol
toch wel een leuk dobbelspelletje
x
x
x