Synopsis spelregels Die Macher
pagina 4

11. Versterking van de achterban (19)
Na een verkiezingsronde versterkt elke overeenkomst (tussen het ‘Bundesplan’ en je programma) je achterban (‘Parteibasis’). Deze leveren bij de eindafrekening punten op. Ook de mediasteen op het Bundesplan is bij de eindafrekening punten waard, evenals de verworven mandaten.

De achterban wordt bijgehouden in het vak ‘Parteibasis’ op het ‘Bundesplan’. Er zijn verschillende mogelijkheden om de achterban te versterken:
• eenmalig tijdens de voorverkiezingen (zie tweede kolom op het notitieblad);
• na elke verkiezing groeit de achterban conform de overeenkomsten van het eigen verkiezingsprogramma met de mening van de bevolking uit het ‘Bundesplan’.
• daarnaast kan door het uitspelen van ‘Spenden-Karten’ de achterban worden vergroot. Dit gaat wel ten koste van je inkomsten.

De aanhang (‘Parteibasis’) is bepalend voor de volgende onderdelen:
• hoe groter de aanhang, hoe meer de partijkas wordt gespekt (1e, 3e en 5e ronde);
• tevens levert dit aan het einde van het spel direkt overwinningspunten op.

12. Inkomsten
• aan het eind van elke ronde wordt het aantal gewonnen mandaten (x 1000) uitgekeerd;
• aan het einde van de 1e, 3e en 5e ronde betalen de ‘partijleden’ (aanhang) hun contributie;
• nadat deze bedragen zijn uitgekeerd, worden ‘Parteispenden-Karten’ gespeeld.
Hiermee kan je na elke ronde donaties accepteren of je aanhang op de ‘Parteibasis’ vergroten.

Overwinningspunten
• totaal aantal verworven mandaten.
• aanwezige mediastenen op het ‘Bundesplan’;
• de achterban (‘Parteibasis’);
De partij met de grootste aanhang krijgt een bonus van 10 overwinningspunten. De partij met de een-na-grootste aanhang krijgt een bonus van 6 overwinningspunten. Bij een gelijke aanhang wordt de bonus gedeeld.
• elke overeenkomst tussen het ‘Bundesplan’ en je programma.
Elke verzekerde kaart geeft een bonus van 5 punten.

De stem van het volk
In een speelronde zijn meerdere gelegenheden om ‘een verkiezingsprogramma’ en de ‘mening van de bevolking’ op elkaar af te stemmen:
• fase 2 - ‘vaststellen eigen verkiezingsprogramma’;
• fase 5 - ‘invloed van de media’;
• fase 8 - ‘registreren verworven aanhang’.