Murano
Auteurs: Inka & Markus Brand
Uitgever: Lookout Games
Jaar: 2014

In de lagune waar Venetië ligt, liggen nog andere eilandjes. Een daarvan is Murano, bekend om zijn glasblaaskunstwerkjes en om zijn kleurige gevels, iets wat jaarlijks vele duizenden toeristen naar het eiland lokt via een muggenrijke tocht op een van de vaporetto's. Het is hier dat de twee tot vier spelers hun activiteiten ontplooien in een wedloop om de meeste punten. Die punten kunnen direct worden verdiend bij het bouwen van glasblazerijtjes, paleizen of winkels, maar vooral en nog meer aan het eind van het spel wanneer de eindopdrachten worden afgehandeld.

Rond het eiland kabbelen diverse gondola's die de spelers gebruiken om hun acties te doen. Wanneer een speler aan de beurt is, beweegt hij een van de gondels naar een vrije locatie en voert daar de actie van uit. Vaak kost dat geld, zoals bij de aanschaf van een glasblazerij, winkel, paleis of bijzonder gebouw. Andere acties die geld kosten zijn het plaatsen van gondolières, het inhuren van nieuwe gondolières of het kopen van een eindopdrachtkaart. Dat zijn een hoop kosten, zo bij elkaar!

Gelukkig kan er ook wat verdiend worden om deze kosten te kunnen betalen, van een magere twee geld op een locatie tot wel twintig geld wanneer de glasblazerijen worden geactiveerd. Daar moet een speler dan wel aan een aantal criteria hebben voldaan: hij moet tenminste drie glasblazerijen op het eiland hebben gebouwd, en er moet per glasblazerij wel eenzelfde kleur glas uit een zakje worden getrokken waar drie verschillende kleuren in zitten. Bij drie dezelfde kleur stenen krijgt de speler de hoofdprijs van twintig geld, bij twee twaalf en bij een vijf geld.
De glasblazerijen zijn echter vervuilende fabriekjes, dus per geactiveerde glasblazerij gaat een speler twee punten op de victorielijst achteruit. Maar gelukkig, de portemonnee is weer gevuld en er kan weer van alles mee worden geacquireerd. Een eindopdrachtkaart kopen, bijvoorbeeld, wat op twee verschillende locaties op de route van de gondola's kan. Een eerste kaart kost een geld, een tweede twee, en zo verder. Wat zijn er voor eindopdrachten? Murano zelf is weer verdeeld in kleinere eilandjes, en een opdracht kan luiden om op een van die eilandjes de enige met een glasblazerij te zijn. De aangeschafte en daarna met een bouwactie gebouwde paleizen laten van een tot drie schildjes zien, en een andere opdracht kan zijn om net zoveel punten te krijgen als er schildjes op een eiland te zien zijn. Winkeltjes en hun klanten, in drie kleuren beschikbaar, kunnen ook deel uitmaken van een eindopdracht, of een bepaalde samenstelling van gebouwen. Verder is er nog de lucratieve opdracht die een speler tot drie dezelfde kleur stenen laat verkopen op een specifiek eiland, voor 7 punten per stuk.
Hoewel een speler op de locatie waar hij een kaart kan kopen telkens de keus uit drie kaarten kan maken, is hiermee de kous nog niet af en de punten nog niet gescoord. Voor elke opdracht moet namelijk een gondolière bij het desbetreffende eiland worden gezet, een actie die op twee locaties op de vaarroute van de gondola's ligt, en daar moet ook voor worden betaald: twee geld wanneer er bij de enige eigen aanlegsteiger wordt aangemeerd, en vijf geld voor die van een andere speler. Het kan namelijk heel goed dat een speler meerdere opdrachtkaarten heeft die, toevallig of niet, op hetzelfde eiland betrekking hebben.
Met het varen in de lagune kan het tot flinke opstoppingen leiden, waardoor een bepaalde actie niet beschikbaar is. Voor extra geld kan er dan plaats worden gemaakt, Maar omdat geld toch best krap is in het spel, kijkt een speler liever eerst of er een ander, goedkoper alternatief is.
Het bouwen van een bijzonder gebouw dat geen directe punten oplevert, kan onderdeel zijn van een eindopdracht, maar vaak worden deze ook gebouwd om er een speciale kaart mee te verwerven die een speler een extra voordeeltje tijdens het spel biedt, zoals het goedkoper kunnen inzetten van gondolières, of het kunnen 'omkleuren' van een steen die uit de zak wordt getrokken.
Het spel is uit wanneer er twee van de vijf stapels gebouwen/straten op zijn; elke volgende speler heeft dan nog een beurt.
Murano heeft een gezellige sfeer, maar kan in de eindfase nog best tot verhoogde spanning leiden wanneer er nog een gondolière moet worden geplaatst maar het benodigde geld (nog) niet beschikbaar is. Wanneer het spel vaker is gespeeld en de eindopdrachten wat bekender zijn, kunnen er nog gemenigheidjes worden uitgehaald als er ergens op een eiland heel verdacht een enkel glasblazerijtje staat. Als het niet teveel moeite kost is het dan heel verleidelijk om er nog eentje bij te bouwen en zo een medespeler 12 eindpunten door de neus te boren!
Murano is een soepel en goed geölied spel dat in elke spelerssamenstelling goed aankomt, en een van de betere familiespelen uit de laatste jaargang van Essen!
© 2014 Richard van Vugt

Murano, Inka & Markus Brand, Lookout Games, 2014 - 2 tot 4 spelers vanaf 10 jaar, 60 minuten