xxxx

Richelieu und die Königin!
pagina 2

x
Op de kaarten zien we verder nog drie symbolen: een kruis, zwaard, en een toren. Ook van deze symbolen, die er elk negen keer, verspreid over de regio’s, inzitten, moet een speler proberen de meerderheid te halen. Dat wordt al wat lastiger! En wat het helemaal vervelend maakt: de tegenspeler heeft de beschikking over drie blokkadefiches, waardoor hij een kaart voor de tegenstander kan blokkeren. Gelukkig heb je er zelf ook drie! Blokkades kunnen worden opgeheven door zelf een fiche in te leveren; deze gaat uit het spel en kan alleen terugkomen door het uitspelen van het juiste bonusfiche.
Een geblokkerde kaart kan dus wel worden genomen, voor de initiator gratis met bijkomend effect dat dat fiche weer elders inzetbaar is, en voor de andere speler tegen het uitspelen van een eigen blokkadefiche, dat dan uit het spel verdwijnt.
Aan het begin van het spel wordt op bepaalde kaarten blind een aantal bonusfiches gelegd; deze komen uit een grotere voorraad zodat elk spel weer andere bonusfiches in het spel heeft. De meeste van deze fiches geven een extra wapen, en dus punt van een bepaalde regio, een enkele geeft de mogelijkheid om een afgelegd blokkadefiche weer terug te halen.
Richelieu is een eenvoudig tactisch kaartspel dat je in ruim een half uur uitspeelt. Er zitten een aantal elementen in, die het net boven de middelmaat uittillen, en daardoor interessant genoeg maken om het vaker te willen spelen. De kaarten zijn robuust uitgevoerd. De schijn hierbij is wel dat dit is gedaan om het spel wat ‘op te dikken’, zoals het gebruik van dikker papier die bij een wat al te dunne roman de toch volwassen verkoopprijs moet rechtvaardigen. Daardoor zit het spel nu weliswaar in een klein doosje; maar het zou dus net zo goed als kaartspel uitgegeven kunnen zijn. Tegen een lagere prijs, dat wel.
© 2004 Richard van Vugt

Richelieu und die Königin!, Michael Schacht, Ravensburger, 2003, 2 spelers

x
x
x