Giants
Auteur: Fabrice Besson
Uitgever: Asmodee / Editions du Matagot

Paaseiland in zijn gloriedagen: blauwe zee, vruchtbare grond, glooiende bossen en niet te vergeten tientallen voorouderbeelden (‘Moai’), al dan niet voorzien van decoratief hoofddeksel, die de kuststrook sierden. Wat ging er mis op Paaseiland? Welke ramp trof de eilanders, waarom en door wie zijn de Moai omgegooid? Gelukkig is deze problematiek bij Giants helemaal niet aan de orde: we gaan terug in de tijd, naar toen alles nog goed was, en proberen ons steentje bij te dragen met het hakken, transporteren en decoreren van Moai. Het opperhoofd dat zijn clan het beste weet aan te sturen vergaart de meeste roem, en punten, en wint het spel!
Op de kaart van Paaseiland staan overal langs de kust bouwplaatsen voor Moai afgebeeld, de zogeheten ahu. Ook is er een steengroeve waar de Moai worden uitgehakt, en een kleiput waar de hoofddeksels worden geboetseerd. Om de Moai te transporteren kunnen ze over boomstammen worden gerold, die gehakt kunnen worden in het bos.
De spelers krijgen twee stammarkers, een werker, een tovenaar en een opperhoofd in hun clankleur. Afhankelijk van het spelersaantal krijgen ze tevens vijf tot zeven sokkels waarop de Moai opgericht moeten worden.

Iedere ronde wordt er eerst door de startspeler gedobbeld hoeveel Moai er deze ronde in het spel komen, en van welk formaat (niveau 1, 2 of 3). Vervolgens zetten de spelers blind stammarkers en manschappen in, die ze allen tegelijk onthullen. De speler die de meeste stammarkers heeft ingezet heeft de eerste keus uit de gedobbelde Moai; hij kiest een Moai en legt deze voor zijn scherm. Maar: hij mag alleen een Moai uitkiezen die hij daadwerkelijk kan hakken met de manschappen die hij heeft ingezet! Een niveau 1-Moai kost één figuur, een niveau 2-Moai twee figuren en een niveau 3-Moai drie figuren. Hierbij telt het opperhoofd altijd voor drie, en de tovenaar en werkers voor één. Vervolgens mag de volgende speler een Moai uitkiezen, net zo lang totdat alle Moai gekozen zijn, of de spelers niet meer genoeg manschappen hebben om ze te claimen.

Daarna mag idereen om beurten een actie uitvoeren. Het doel van deze fase is om een keten van manschappen te maken om de Moai en hoofddeksels over het eiland te verplaatsen naar de ahu. Spelers mogen hun manschappen overal op het bord neerzetten, eventueel samen met een boomstam. De manschappen die al in de eerste fase waren uitgespeeld om Moai mee te claimen kunnen in deze fase niet opnieuw ingezet worden!

De tovenaar kan daarnaast enkele speciale acties uitvoeren:
- plaats een tovenaar op een bostegel om het aangegeven aantal boomstammen te pakken. De bostegel wordt naar zijn ‘gerooide’ kant gedraaid en kan niet meer gebruikt worden!
- plaats een tovenaar in het dorp om een extra werker uit de voorraad te nemen
- plaats een tovenaar in de tovenaarshut om een extra stammarker uit de voorraad te nemen
- plaats een tovenaar in de kleiput om een hoofddeksel te boetseren; er is keuze uit drie trendy modelletjes
- plaats een tovenaar naast een ahu om deze te reserveren voor een eigen Moai; handig als ook andere spelers hun oog op deze ahu hebben laten vallen; het is toch zonde als je met je zware Moai op je rug voor de ahu staat, om vervolgens te zien dat hij al bezet is door een medespeler...

Tegen inlevering van twee Rongotabletten mag ook het opperhoofd deze bijzondere acties uitvoeren. Rongotabletten zijn te verkrijgen door een stammarker uit te spelen.

Als alle spelers gepast hebben volgt de bewegingsfase; om de beurt mag ieder een Moai of een hoofdtooi bewegen. Nieuwe Moai en hoofdtooien worden respectievelijk in de steengroeve en de kleiput geplaatst, en van daar uit verder bewogen. Hoofddeksels kunnen gedragen worden door één werker, en Moai door één (niveau 1), twee (niveau 2) of drie (niveau 3) werkers. Het opperhoofd telt voor drie werkers. Boomstammen tellen ook als één werker; een niveau 3-Moai kan dus getransporteerd worden over velden met drie werkers, of een werker en twee boomstammen, of twee werkers en een boomstam, of een opperhoofd.

Het is ook toegestaan om manschappen van medespelers te gebruiken. De eigenaar krijgt hiervoor een punt per gebruikt speelfiguur. De Moai mogen overal naartoe getransporteerd worden, zolang er maar voldoende speelfiguren op de velden staan om ze te dragen. Via een speelfiguur op een veld naast een ahu, kan de Moai op de ahu geplaatst worden. De speler zet de Moai op een sokkel in zijn spelerskleur, maar legt deze ondersteboven zodat de kleur niet zichtbaar is. Spelers moeten dus zelf onthouden welke Moai van hun zijn; dat is belangrijk als ze later hun Moai willen voorzien van een hoofddeksel!

Moai of hoofddeksels die niet naar een ahu gebracht kunnen worden mogen op het bord blijven staan. De eigenaar mag ze markeren met een stammarker, als hij die nog achter zijn scherm heeft. Doet hij dit niet, dan mag in de volgende ronde iedere andere speler er ook mee vandoor!

Als alle spelers klaar zijn met het bewegen van Moai en hoofdtooien is de ronde afgelopen. Alle speelfiguren die de spelers hebben gebruikt (manschappen, stammarkers) worden achter het zichtscherm gelegd en kunnen de volgende ronde weer gebruikt worden. De startspeler schuift door, en de volgende ronde begint met het dobbelen en veilen van nieuwe Moai.

Het spel gaat net zo lang door totdat een van de spelers al zijn sokkels bebouwd heeft met Moai. Dan worden de punten geteld: iedere Moai is een aantal punten waard, afhankelijk van de ahu, vermenigvuldigd met zijn niveau.  Een niveau 2-Moai op een ahu van 7 punten levert dus 14 punten op. Ook staat naast iedere ahu aangegeven hoeveel extra punten een hoofddeksel oplevert. Alle Moai worden gewaardeerd, en de speler met de meeste punten wint het spel.
Giants heeft een pakkend thema dat op succesvolle wijze tot een spel is gemaakt. Dat het thema zo goed in het spel is geïntegreerd heeft meerdere voordelen. Het verhoogt de sfeer en dus het spelplezier: we zijn écht met onze stamleden Moai over boomstammen aan het rollen! Bovendien maakt het de instapdrempel lager: alles grijpt zo logisch in elkaar dat de regels, hoe omvangrijk ook, gemakkelijk te onthouden zijn. Het ziet er ook nog eens schitterend uit, van de illustraties op het bord en de zichtschermpjes, tot de speelfiguren, de Moai en de hoofddeksels.

Er zijn verschillende technieken uit te proberen, die zorgen dat het spel naar meer smaakt; met de tovenaar kun je boomstammen of extra werkers uit de voorraad krijgen, die je vervolgens in kan zetten om Moai te verslepen. Wie zelf veel werkers en boomstammen heeft, hoeft minder punten cadeau te doen aan medespelers voor het gebruik van hun manschappen. Aan de andere kant kost het je een aantal beurten om extra werkers en hout bij te pakken, en is het lekker makkelijk om personeel van de medespelers in te zetten voor het zware werk. De kleine Moai kosten minder moeite om te vervoeren, maar leveren ook minder punten op. Maar als je door het bouwen van kleine Moai het spel weet uit te maken voordat je tegenstanders voldoende grote Moai hebben gebouwd om je in punten voorbij te streven, maak je nog best een kans op de overwinning. Ontwikkel je eigen winnende strategie!

De veelheid aan opties in de actiefase zou denkverlamming in de hand kunnen werken: hoe krijg ik mijn Moai op een gewenste sokkel? In de praktijk blijkt echter dat het bewegen van de Moai vrij gemakkelijk gaat, omdat de manschappen van andere spelers ook gebruikt mogen worden. Daardoor kun je veel verder komen dan je aanvankelijk, op basis van je eigen beschikbare middelen, had gedacht. Het heeft daarom geen zin om je beurt tot in detail voor te bereiden: iedere zet van een andere speler kan je plan beïnvloeden. Een globaal werkplan wat tijdens de beurt vanzelf invulling krijgt is daarom voldoende.
Toch is Giants geen kort spel; rond de 120 minuten mag je er wel voor uittrekken. Maar het is zijn tijd zeker waard, want Giants heeft alles wat een spel tot een goed spel maakt. Het is elke keer weer spannend of je je Moai op tijd bij de gewenste ahu krijgt, ondanks de lange duur speelt het vlot, aan diepgang en tactische afwegingen geen gebrek, en je kan elkaar goed dwarszitten. Met recht een 'groots' spel!
© 2008 Barbara van Vugt

Giants, Fabrice Besson, Asmodee / Editions du Matagot, 2008 - 3 tot 5 spelers vanaf 10 jaar, 120 minuten

Eindelijk een Matagotspel dat net zo goed speelt als het er uitziet!