Puerto Rico - Limitierte Jubiläumsausgabe
Auteur: Andreas Seyfarth
Uitgever: Alea

'Puerto Rico' heeft in de loop van de jaren bij een groot spelerspubliek een vaste en ferme plek ingenomen als favoriet en is al snel een klassieker geworden die nog steeds graag gespeeld wordt. Om het tienjarig jubileum te vieren en om de auteur en het spel zelf nog eens op een erepodium te zetten, heeft Alea een speciale luxe-editie uitgegeven.
Het speciale begint al aan de buitenkant; de doos heeft een zeer luxe uitstraling met stralend gouden belettering, en door het roodbruin gevlekte dessin wordt de suggestie gewekt dat we hier een met een houten kistje van doen hebben.

Het standaard spelverloop wordt hier niet opnieuw beschreven; dat is bij het verschijnen van het origineel al gedaan. Wel worden de verschillen met de reguliere editie aangegeven. Zo zijn er nieuwe gebouwen bijgevoegd, die eerder elders als losse extra's waren verschenen of onderdeel van de 'Schatzkiste', een andere speciale editie, uitmaakten. Dat geldt ook voor de uitbreiding 'Die Adligen', dat weer een heel nieuw spelgevoel inbrengt. Kern van deze uitbreiding zijn de rode kolonisten, adellijken dus, die op het kolonistenschip aan land komen en voor extra mogelijkheden in het spel zorgen, zoals het mogen kopen of verkopen van een extra tegel in de kolonistenfase bij een Grundbuchamt. De speler met een Hoflieferamt mag nog vóór het eigenlijke verschepen per eigen adellijke een waar verschepen, die allemaal verschillend moeten zijn. Deze waren worden niet op het schip gelegd, maar komen terug in de voorraad. De Juwelier levert extra inkomsten: 1 Dubloen per adellijke, en het nieuwe grote gebouw Hofgarten geeft extra punten voor het aantal adellijken. In totaal heeft de uitbreiding 'Die Adligen' acht nieuwe gebouwen, die samen met de standaardgebouwen worden gespeeld. Bij de 26 'Neue Gebäude' kiezen de spelers een voor een een gebouw, uit het standaardspel of van de nieuwe gebouwen, net zolang tot het gebouwenbord vol is. Hierdoor doen telkens 26 wisselende gebouwen niet mee, wat opnieuw voor voldoende variatie zorgt.

Natuurlijk kan ook gewoon het standaardspel worden gespeeld. Standaardspel? Dit is een luxe-editie, en dat is te merken ook! Om de online non-discussie over de kwaliteit van Alea-componenten voor eens en voor altijd de mond te snoeren heeft Alea flink uitgepakt: alle componenten en dus ook de gebouwentegels zijn niet van dik karton, nee, ze zijn van dik karton! De schetsmatige gebouwen zijn nu wat rijker geïllustreerd, maar voor puristen is er nog steeds de mogelijkheid om zonder deze afleiding te spelen: aan de achterzijde van elke gebouwentegel staat de standaardspecificatie van het gebouw zonder de illustratie.
Natuurlijk vallen de prachtige zware en goudkleurige munten direct op; ja, noem het maar een nadeel dat deze in slechts een muntwaarde komen, en dat er dus vijf losse munten gepakt moeten worden waar in het standaardspel (kartonnen) muntstukken van vijf zaten; het rijke gevoel van het spel wordt juist extra versterkt door zo'n goudkleurig stapeltje munten dat voor ieders neus ligt!
De handelsschepen en het kolonistenschip hebben een rijkere uitstraling gekregen, en de producten zijn geen achtkantige cylindertjes meer, maar heuse mini-kratjes in de oude vertrouwde kleuren. De kolonisten zelf zijn opgewaardeerd tot cylinders, en zijn zodoende ook gemakkelijker in de omgang.
Alles in de uitvoering heeft extra aandacht gekregen, en alles is tot in detail gedaan voor het beste effect. Dat blijkt tenslotte uit het ontbreken van het Ravensburgerlogo op de doos; dat zou in dit geval maar afbreuk aan de sfeer hebben gedaan. Het is niet zeker of dat de afweging is geweest, maar ik zie het graag zo!
Wie het spel nog niet heeft, is met deze aanschaf meteen up to date; alles zit erin, en alle componenten zijn van de hoogste kwaliteit. En degenen die het spel al hebben? Die kunnen hun wellicht versleten want veelgespeelde exemplaar nu upgraden. Het spel zelf blijft een van de hoogst gewaardeerde spelen in de internationale spelerswereld, en het zal met deze luxe editie zijn positie verder verankeren. 'Puerto Rico' heeft in de loop van zijn bestaan alleen nog maar meer waardering gekregen, en deze is met deze luxe editie nog verder gegroeid. Was deze waardering bij het verschijnen al hoog, het is zeldzaam en uitzonderlijk maar het kan gebeuren: het spel krijgt nu de hoogste aanbeveling!

Puerto Rico - Limitierte Jubiläumsausgabe, Andreas Seyfarth, Alea, 2011 - 2 tot 5 spelers vanaf 12 jaar, 60-90 minuten