Panamax
Auteur: Michael Rieneck
Uitgever: eggertspiele/Pegasus Spiele
Jaar: 2014

Ooit al eens bedacht wat een piraat na zijn pensionering gaat doen? Wel, na dit spel weten we het: op zijn lauweren rusten op Grog Island, alwaar hij een winkel of een kroeg opent die de favoriete piratendrank schenkt: Grog. Deze uitspanningen worden dan bemand door de voormalige bemanningsleden van de piraat. Natuurlijk zijn er ook andere, eh, kapers op de kust. Aangezien de piraten nu echt met pensioen zijn wordt er niet gevochten om de beste locaties, maar wordt er geveild met behulp van dobbelstenen.
Het bord van Grog Island laat het eiland zien, wat bestaat uit 5 schiereilanden, ieder in een eigen kleurstelling en met 7 verschillende winkels, waarvan er in totaal 12 verschillende types zijn. Van sommige types zijn er meer dan andere; van de 'Grog Hole' kroeg is er zelfs maar één, terwijl er maar liefst 4 zwaard winkels zijn. Onderaan het bord is een handelsgebied weergegeven, waar iedere ronde 5 schepen aanleggen waarmee gehandeld kan worden met zogenaamde goederen fiches. Centraal op het bord is de plaats waar de veilingen plaatsvinden: dit gebeurt met 5 dobbelstenen in dezelfde kleuren als de schiereilanden. Tenslotte bevat het bord nog een scorespoor en een geldspoor voor ieder speler.

Bij begin krijgt iedere speler 7 (4 spelers) of 9 (2-3) bemanningsleden in zijn voorraad, evenals 8 geld op het geldspoor, en op hand een schatkaart (waarde 1, 2 of 3 geld) en een zogenaamde papegaaikaart, die gebruikt kan worden om de dobbelstenen te manipuleren bij het bieden. Verder krijgt iedere speler 6 opdrachtkaarten, waar hij er 4 van moet houden. Al deze kaarten houdt de speler voor zichzelf op hand. De opdrachtkaarten geven aan waar aan het eind van het spel punten voor kunnen worden behaald: punten voor de meerderheid op een bepaald schiereiland, punten voor een bepaald locatie-type, punten voor goederenfiches van een bepaald type, en voor (ongespeelde) papegaai kaarten. Tenslotte krijgt een speler nog een goederenfiche naar keuze.

De startspeler begint een ronde door de 5 dobbelstenen te werpen en op basis hiervan een startbod te doen. Een bod in Grog Island bestaat uit het plaatsen van één of meerdere dobbelstenen op de daarvoor bedoelde plekken op het bord, en dan zo dat het aantal ogen van de geboden dobbelstenen aflopend is van links naar rechts. Het totaal aantal ogen van de dobbelstenen vormt gelijk het bod van de speler. Een volgende speler kan 2 dingen doen: het bod verhogen of passen. Het bod verhogen kan door dobbelstenen toe te voegen en eventueel de volgorde aan te passen. Door het spelen van papegaaikaarten kan een dobbelsteen een andere waarde gegeven worden of mag er mee worden volstaan een gelijk bod uit te brengen.
Als een speler past krijgt hij goederenfiches in de kleuren van de dobbelstenen die momenteel geboden zijn. Daarna moet hij handelen met één van de 5 schepen, die goederen van een bepaalde kleur omzetten in geld, nieuwe papegaaikaarten, schatkaarten, of een nieuwe opdrachtkaart. Voor 4 goederenfiches in één kleur mag er ook nog een bemanningslid op het schiereiland in die kleur gezet worden.
De speler die een veilingronde wint krijgt natuurlijk ook leuke beloningen, al moet hij daar wel met zijn geld eerst voor betalen; dit wordt aangepast op het geldspoor en eventueel kan/moet er met schatkaarten worden bijbetaald. Voor iedere dobbelsteen van zijn gewonnen bod mag hij de bijbehorende bonusactie uitvoeren. Voor de twee linker dobbelstenen is dat het inzetten van een bemanningslid op een gebouw op het schiereiland in de kleur van de dobbelsteen. Als douceurtje krijgt hij wel 1 geld terug voor ieder type van dat gebouw wat nog niet bezet is. Voor de middelste en (zeldzaam) vijfde dobbelsteen krijgt de speler een overwinningspunt, en met de vierde in de rij kan eventueel een locatie op het eiland in de kleur van de betroffen dobbelsteen gesloten worden; daar kan geen bemanningslid meer geplaatst worden in de rest van het spel.
Is dit allemaal afgehandeld, dan is de ronde afgelopen en wordt de speler die het bod gewonnen heeft de nieuwe startspeler. Ook worden de schepen nog een plaatsje opgeschoven, zodat er variatie ontstaat in het handelsgebied.
Na afloop van de ronde waarin een speler al zijn bemanningsleden heeft ingezet is het spel afgelopen. Dan vindt de eindtelling plaats: de opdrachtkaarten van alle spelers worden afgehandeld en er zijn restpunten voor schatkaarten en geld op het geldspoor. De speler met de meeste “piraten punten” wint het spel!
Centraal in Grog Island staat het innovatieve biedmechanisme: niet alleen bepaalt een bod met de dobbelstenen de omvang van een bod, maar ook wat de beloning zal zijn, en, als gevolg daarvan, wat eventueel andere spelers zullen krijgen als goederenfiches als ze passen. Dit mechanisme, en de variatie aan eind-opdrachten maakt dat Grog Island zeker de eerste paar keren een leuke spelervaring.
Echter, na een paar keer ken je het dobbelmechanisme en de opdrachten wel en is het tactisch vooral zaak om variatie in de opdrachten te houden. Meerderheden op meer dan 2 schiereilanden zal vrijwel nooit lukken, dus is het zaak om ook andere soort opdrachten op hand te hebben. Ook duurt het allemaal net iets te lang door het grote aantal biedronden, en ben je blij als iemand zijn laatste piraatje op een eiland zet, iets wat zeker geen garantie voor een overwinning hoeft te zijn. Leuk zijn die piraten 'meeples' wel overigens, met hun houten beentjes ...
Conclusie is dat Grog Island leuk, interessant is voor een paar keer. Maar helaas, er is teveel concurrentie in de spellenkast, zeker qua biedspellen, om dit spel een blijver te laten zijn.
© 2015 Edwin van de Sluis

Grog Island, Michael Rieneck, eggerspiele/Pegasus Spiele, 2014 - 2 tot 4 spelers vanaf 10 jaar, 40-75 minuten