xxxx xxxx

Cargo Noir
Auteur: Serge Laget
Uitgever: Asmodee / Days of Wonder
Jaar: 2011


recensie door

x
Alles wat je in het Frans zegt klinkt al meteen romantisch en mysterieus. 'Cargo Noir', wauw, ik doe mee! Maar nee: een bende ordinaire smokkelaars, dat zijn we! De spelers varen heen en weer tussen acht havens, en laden daar hun schepen vol met allerhande illegale waar. Met de opbrengsten kopen ze villa's, schepen, nachtclubs en aanverwante patserigheden. Wie de meest waardevolle collectie heeft aangeschaft wint het spel!

De spelers beginnen met drie schepen. Iedere ronde zetten ze de schepen in op een locatie, om pas de ronde daarna de bijbehorende actie uit te voeren. In het casino van Macao krijgen de eigenaren twee munten per aanwezig schip uitgekeerd. Op de zwarte markt mag ofwel een eigen goederenfiche geruild worden voor een op dat moment op de zwarte markt aanwezig fiche, of de speler mag een fiche blind uit de zak trekken. In Macao maakt het niet uit hoeveel schepen er aanwezig zijn, maar bij de havens rondom het bord gelden wel restricties.

x
Bij de acht havens liggen 1 tot 3 goederenfiches. Wie een schip wil inzetten om kans te maken op deze fiches, zet zijn schip, bovenop een stapel munten, in de haven. Het geld komt uiteraard uit de eigen voorraad!
x
Wie als eerste in een haven gaat staan mag zelf weten hoeveel munten hij inzet, maar als er al andere schepen zijn moet de stapel hoger zijn dan die van de andere aanwezige schepen. Zodra een speler de volgende ronde aan de beurt is en hij staat als enige in die haven mag hij alle goederenfiches pakken en in zijn pakhuis leggen. Staat hij er niet alleen, dan heeft hij twee keuzes. Ofwel hij verhoogt zijn bod tot hij weer de hoogste geldstapel heeft, ofwel hij trekt zich terug en neemt zijn geld mee.
x
Nadat de acties met de schepen zijn afgerond mag een speler zijn goederen gebruiken om kaarten met overwinningspunten te kopen. Het pakhuis biedt maar plaats aan zes goederen, en alles wat niet past moet uitgegeven of over boord gekieperd worden!
x
Voor de waarde van de goederenfiches wordt gebruik gemaakt van een tabel die op het spelersbordje staat afgedrukt: zo zijn drie dezelfde fiches 9 punten waard, maar drie verschillende fiches slechts 6.
De meeste kaarten zijn alleen maar punten waard, maar een paar kaarten bieden daarnaast nog een voordeel, zoals het pakken van een extra schip uit de voorraad, of een minipakhuis met plaats voor twee goederenfiches.
x

Tot slot zet de speler al zijn schepen die niet op het bord staan weer opnieuw in. Volgende ronde worden dan de bijbehorende acties uitgevoerd. Na 10 of 11 ronden worden de punten op de kaarten geteld, en de speler met de meeste punten wint.

x
x
x
x
Onder het flinterdunne thema is Cargo Noir een biedspel. In de acht havens lopen in feite acht biedingen parallel. Het nadeel hiervan is dat de aandacht verdeeld moet worden over al die locaties, waardoor het fragmentarisch blijft en nooit echt  spannend wordt. Iedereen heeft maar drie schepen, dus het aantal havens waarin je actief kan zijn is beperkt. Het komt daarom zowel voor dat een speler voor een zeer laag bedrag met de fiches naar huis vaart omdat geen van de medespelers hun verantwoordelijkheid hebben genomen om een hoger bod te plaatsen, als dat twee spelers elkaar de tent uit bieden omdat ze weigeren op te geven. Dat laatste is logisch, want je hebt iedere ronde maar drie kansen om een schip in te zetten, en wie na een aantal keer verhogen toch zonder fiches moet afdruipen heeft hiermee aardig wat beurten verspild die hij dan beter had kunnen gebruiken om naar het casino of de zwarte markt te gaan. Daar valt altijd wat te halen, en het is nog gratis ook.
x

Omdat er veel beurten verloren gaan aan noodzakelijk kwaad zoals geld pakken en biedingen verhogen kun je in 10 ronden helemaal niet zo veel fiches verzamelen. En omdat de plaats in het pakhuis zo beperkt is, is het ook niet mogelijk om te sparen voor een echt goede kaart.

x
Het blijft dus een beetje schrapen, we zijn meer aan het sprokkelen dan aan het smokkelen. De winnaar is dan de speler die het geluk heeft gehad dat hij na een flinke klapper die ook nog eens de juiste fiches opleverde, meteen een waardevolle kaart heeft kunnen aanschaffen.
x
Een groot nadeel is dat in tegenstelling tot veel andere biedspellen, een goede slag slaan in de havens je wel punten oplevert, maar geen nieuw geld. Het zou beter zijn geweest als de warenfiches omgezet zouden kunnen worden in geld, wat dan naar keuze geïnvesteerd kan worden in nieuwe biedingen, of in kaarten met overwinningspunten. Naast het aantal schepen, het aantal ronden en de ruimte in het pakhuis blijft dus ook geld altijd schaars, hoe goed je ook scoort bij het bieden.

Door al deze opgelegde restricties hebben de spelers niet de mogelijkheden die nodig zijn om het spel tactisch te kunnen spelen, waardoor een tamelijk toevallig spel overblijft.
© 2011 Barbara van Vugt

Cargo Noir, Serge Laget, Days of Wonder, 2011 - 2 tot 5 spelers vanaf 8 jaar, 30-90 minuten


Onder een overdagige laag chroom bevindt zich een overbodig spel
Mooi uitgevoerd, maar het spel is zelf is wat te dun
x
x
x