Zooloretto
Auteur: Michael Schacht
Uitgever: Abacusspiele

'Zooloretto' bombardeert ons tot dierentuindirecteuren; een zware taak zo lijkt het in het begin. Alleen hoeven we met 'Zooloretto' niet te investeren, bezoekers te lokken of  anderszins ‘echt’ te werken; we kunnen ons beperken tot de leukere dingen van het werk: de aanschaf van de dieren. En dan nog gratis ook! Wie wil dat niet? In het spel krijgen de spelers ieder een eigen speelbord met een dierentuin. Deze dierentuin bestaat uit een drietal dierenverblijven en een stal. Her en der in de dierentuin heeft het bestemmingsplan voorzien in de bouw van de tegenwoordig onmisbare eet- en drinkkraampjes. Ter uitbreiding kan een vierde verblijf worden neergezet, maar deze investering gaat met kosten gepaard. In den beginne is het nog een saaie boel; alles staat er nog even leeg bij. Wel begint iedere speler met twee geldstukken. Doel van het spel is zoveel mogelijk punten te scoren via bevolking van de dierenverblijven en het plaatsen van kraampjes.

De dieren (acht diersoorten in totaal) en kraampjes worden weergegeven door kleine kartonnen fiches die bij het begin van het spel geschud worden en omgekeerd gestapeld worden. Het verkrijgen van de fiches vindt plaats in een aantal rondes. De fiches worden aangevoerd met vervoermiddelen die vast ergens op lijken, maar niet op de vrachtwagens die het volgens de regels moeten zijn. Per speler is er precies één zo’n vrachtwagen beschikbaar, en per vrachtwagen kunnen maximaal drie items geleverd worden. Is een speler aan de beurt dan heeft hij drie opties: ofwel blind een fiche trekken en op een willekeurige vrachtwagen leggen, of een geldactie uitvoeren, of een vrachtwagen kiezen en de bijbehorende fiches in de dierentuin plaatsen.
Kiest een speler een vrachtwagen dan is de ronde voor hem voorbij en gaan de anderen verder. Als alle spelers gekozen hebben is een ronde voorbij. De fiches van de vrachtwagen worden dan verdeeld over de eigen dierverblijven en de stal, uiteraard één soort per verblijf. De kraampjes gaan naar de daarvoor bestemde bouwplaatsen (of eventueel ook naar de stal). Van te voren is er een stapel met 15 fiches apart gelegd. Wordt deze stapel tijdens een ronde aangesproken, dan luidt dit de laatste ronde in, waarna de punten geteld worden.

Wanneer een nieuw fiche getrokken wordt en op een van de vrachtwagens moet worden gelegd, is het zaak geen mooie combinaties voor de anderen achter te laten. Daar staat tegenover dat een speler de volgende beurt wel weer iets nuttigs hoopt aan te treffen om te pakken. Dit is het dilemma waar het spel het voornamelijk van moet hebben. Als een speler als laatste overblijft terwijl de anderen al gekozen en gepast hebben heeft hij de keuze: nog een fiche van de blinde stapel trekken en op de laatste vrachtwagen leggen als deze nog niet vol is, of toch maar genoegen nemen met wat er nu op ligt?

De dierverblijven en kraampjes leveren op verschillende manieren punten op. Wanneer een dierverblijf vol is levert dit het hoogste aantal punten op wat voor dit verblijf staat aangegeven. Wanneer het op 1 veld na vol is, levert dit het lagere aangegeven aantal punten op. Heeft een speler nog minder in zijn verblijf, dan krijgt hij hiervoor 1 punt per fiche, echter alléén als er een kraampje naast het verblijf staat. Voor de winkelkraampes mag een speler voor ieder soort 2 punten bijtellen. Puntenaftrek is er voor diersoorten en soort kraampjes die zich nog in de stal bevinden: min 2 punten voor iedere soort. De speler met de meeste punten wint, en bij gelijke stand de speler met het meeste geld. Oh ja, geld, daar kunnen we toch wel wat mee doen! Naast de karige twee beginmunten zitten er ook geldfiches tussen de fiches. Daarnaast worden bonussen in geld uitgekeerd door specifieke dierenverblijven vol te krijgen.

De existentiële vraag: wat te doen met uw geld? 'Zooloretto' voorziet ruim in mogelijkheden: met 1 geld kan één enkel dierfiche van de stal naar een verblijf, ofwel een kraampje worden verplaatst, óf alle dierfiches van een soort kunnen worden geruild met alle dierfiches van een andere soort in een stal of verblijf. Met 2 geld kan een willekeurig dierfiche uit de stal van een medespeler gekocht worden; deze kan dit niet weigeren! Een muntje gaat naar de speler, de andere naar de bank. Of hij kan een dier verwijderen: de speler mag een willekeurig dierfiche uit zijn stal (en het spel) verwijderen. Met 3 geld kan hij eenmalig de dierentuin met een verblijf uitbreiden.
Realistisch aspect: komen mannetje en vrouwtje samen in hetzelfde verblijf, dan levert dit een schattig en gratis babyfiche van dezelfde soort op.

De veelspeler heeft het al en breed herkend: 'Zooloretto' is de bordspel versie van het kaartspel 'Coloretto'. Niet alleen qua spelprincipe, maar ook de naam en vormgeving heeft het van z’n voorloper geërfd. Nu bevalt 'Coloretto' met name goed als korte, makkelijke, afsluiter van een spellensamenzijn. 'Zooloretto' heeft als bordspel iets meer pretenties, maar kan die maar ten dele waarmaken. Terwijl de luck-of-the-draw bij het kaartspel gecompenseerd wordt door het spelen van aantal rondjes, wordt bij het bordspel de stapel fiches maar één keer leeg gespeeld. En als het dan tegen zit, tja, dan kunnen de deuren van de dierentuin net zo goed vroegtijdig gesloten worden. Als toevoeging staan de geldacties ter beschikking, waarmee wel wat leuke tactische dingetjes gedaan kunnen worden, maar de ervaren bordspeler zal hier niet echt warm of koud van worden.
Thematiek, fraaie uitvoering en snelle speelduur maken 'Zooloretto' echter wel uitermate geschikt als spel met (jonge) kinderen. Het heeft een hoge aaibaarheidsfactor. Voor de geïnspireerde ouders zijn er leermomenten genoeg: van het spaarzaam omgaan met geld en ruimte, tot zelfs de bloemetjes en de bijtjes! Het spel lijkt zowat ontworpen op de eisen die de 'Spiel des Jahres'-jury aan zijn kandidaten stelt. Geen verrassing dat het spel deze prijs dan ook gewonnen heeft, en hierdoor zal het dit jaar beslist onder menige Weihnachtsbaum te vinden zijn. Het spel voegt echter te weinig toe om de gateway functie te vervullen die een aantal van zijn illustere voorgangers nog steeds heeft.
© 2007 Edwin van de Sluis

Zooloretto, Michael Schacht, Abacusspiele, 2007 - 2 tot 5 spelers vanaf 8 jaar, 45 minuten