Wikinger
Auteur: Michael Kiesling

Als aanvoerders van verschillende Vikingstammen hebben we in onze eindeloze expansiedrift besloten dat we nieuw land willen ontdekken en koloniseren. En waarom zou je ver van huis gaan, met alle risico’s van dien, als de rijkdommen ook vlak voor je eigen kust te vinden zijn? Vandaar dat de keuze valt op de eilanden voor de Scandinavische kusten. Natuurlijk zijn er stromen goud en roem te verdienen met al dat ontdekken, en de aanvoerder van de stam die hier het meeste succes mee heeft, wint het spel!

Alle spelers krijgen een eigen speelbord, een kuststrook in de vorm van een winkelhaak, waar plaats is voor zes rijen ontdekkingsfiches. Bij iedere rij staat een gekleurde Viking afgebeeld (zwart, rood, groen, geel of blauw), of een piratenschip.

Verder is er een centraal speelbord met een draaibaar rad met de nummers 0 tot en met 11, met daaromheen een cirkel waar 12 fiches en 12 Vikingen geplaatst kunnen worden. Iedere ronde worden er ontdekkingsfiches gelegd op de 12 posities rondom het rad. Hierop staan stukken eiland afgebeeld: beginstukken, middenstukken of eindstukken, of een piratenschip in de kleuren rood, groen, geel of blauw. Ook worden er 12 Vikingfiguren blind uit een zak getrokken en bij de ontdekkingsfiches geplaatst. De Vikingen worden op een vaste volgorde geplaatst: beginnend bij 0 eerst alle blauwe, dan de gele, groene, rode, zwarte en tot slot de grijze Vikingen.

Wanneer een speler aan de beurt is, moet hij een combinatie van een ontdekkingsfiche met de bijbehorende Viking kopen. Hij betaalt hiervoor de prijs die naast de gekozen combinatie staat aangegeven op het rad. De combinatie bij de 0 mag alleen maar gepakt worden als de Viking op die positie de enige is in zijn kleur. Als er in een ronde bijvoorbeeld twee blauwe vikingen zijn, die op positie 0 en 1 zijn geplaatst, mag de Viking op positie 0 pas genomen worden zodra de Viking op positie 1 door een speler gekocht is, en de blauwe viking op positie 0 dus de enige blauwe Viking op het bord is. Daarna wordt het rad verder gedraaid totdat er naast positie 0 weer een combinatie ligt. De prijzen van alle overgebleven combinaties zijn daarmee dus omlaag gegaan!

Zodra een speler een combinatie gekocht heeft, moet hij het ontdekkingsfiche aanleggen aan zijn kuststrook. Op deze manier ontstaan eilanden, die kunnen beginnen met een beginstuk, eventueel gevolgd door een of meerdere middenstukken, en afgesloten met een eindstuk. Een ontdekkingsfiche kan direct aan de kust gelegd worden, of aan een eerder geplaatst fiche. De Viking mag vervolgens op het fiche geplaatst worden wanneer de speler het fiche in de rij gelegd heeft met dezelfde kleur als de Viking. Anders wordt de Viking tijdelijk bij de kayak, afgebeeld linksboven op het spelersbord, geplaatst. De grijze Vikingen, de bootsmannen, worden altijd in de kayak gezet. Ontdekkingsfiches met een piratenschip worden in de bovenste rij, met het scheepssymbool, gelegd.

De ronde is afgelopen zodra alle 12 de combinaties rondom het rad door de spelers gekocht zijn. Na iedere ronde volgt een waardering; er zijn grote en kleine waarderingen, die om en om plaatsvinden. Bij een kleine waardering krijgen de spelers drie goud voor iedere gele Viking die in de gele rij op een ontdekkingsfiche staat. Bij een grote waardering zijn er zowel geld als punten te verdienen: alle rode Vikingen leveren 2 punten op, de groene 1 punt, plus 1 punt voor iedere gele en blauwe Viking die in dezelfde kolom staat (dus, recht onder de groene viking), en de gele vikingen opnieuw 3 goud. Voor zowel de grote als de kleine waardering geldt dat er alleen geld en punten verdiend kunnen worden met Vikingen die niet bedreigd worden door een piratenschip.
De piratenschepen liggen in de bovenste rij, en kunnen een bedreiging vormen voor de Vikingen die in dezelfde kolom staan. De kleur van het zeil geeft aan welke Vikingen ze bedreigen: de zwakste schepen (rood zeil) bedreigen alleen de Viking in de rode rij, de sterksten (blauw zeil) bedreigen de Vikingen in alle rijen. Gelukkig zijn de aanvallen af te weren met de zwarte Vikingen, de krijgers. Deze staan in de rij onder de schepen, en ieder schip waar een zwarte Viking onder staat, is afgeweerd en vormt geen bedreiging meer. Op het scheepsfiche staat de beloning afgebeeld, in geld of punten, die de speler krijgt voor het afweren van dit schip.

Nog een belangrijk element van de grote waarderingen zijn de bootsmannen. Deze grijze Vikingen zijn in staat om voordat de grote waardering begint, een aantal Vikingen die nog linksboven op het spelersbord in de kayak staan naar een eiland naar keuze in de rij van hun eigen kleur te varen. Iedere bootsman kan ofwel één Viking van iedere kleur meenemen, of alle Vikingen van één kleur. Na gebruik gaat de bootsman uit het spel.

Na de grote waardering die volgt op de zesde en laatste ronde is er nog een eindwaardering. Hierbij krijgen de spelers strafpunten voor alle niet-afgeweerde piratenschepen, en zijn er punten te verdienen voor de meeste complete eilanden, het langste eiland, en de meeste bootsmannen. Tot slot wordt er nog gekeken of de kolonisten op de nieuwe eilanden wel gevoed kunnen worden: iedere blauwe Viking, de visser, kan genoeg voedsel verzorgen voor zichzelf en vier anderen. Voor iedere Viking die niet te eten kan krijgen moet de speler een punt inleveren. Als hij meer vissers heeft dan noodzakelijk voor zijn levensonderhoud, de zogeheten ‘oververzorging’, krijgt hij twee punten voor iedere Viking die hij nog had kunnen voeden. De speler met de meeste punten wint!

Na een flinke dosis Romeinen als thema voor spellen zijn opeens de Vikingen aan de beurt; de plotselinge stroom spellen met deze Scandinavische rouwdouwers in de hoofdrol is niet te stuiten! Wikinger is hiervan een zeer geslaagd exemplaar met leuke, originele elementen. Het spel is mooi uitgevoerd, eenvoudig doch sfeervol qua illustraties, met robuust materiaal en leuke houten Vikingfiguren. De gimmick van het spel is zonder meer het prijsrad, wat een vernuftige manier is om een variabele marktprijs in het spel te introduceren.

Omdat iedere speler aan zijn eigen kuststrook aan het bouwen is, kan het spel vrij solitair verlopen. De interactie die er is, vindt plaats aan het rad: de laatste felbegeerde bootsman of krijger wegkopen, het laatste eindstuk van een eiland wegkapen voor de neus van een speler die op het moment juist alleen maar eindstukken kwijt kan aan zijn kust, iemand een vervelend piratenschip in de maag splitsen, of een ander dwingen een zeer dure combinatie te kopen, dat soort dingen. Als een speler de combinatie bij positie 0 pakt, heeft hij hier weliswaar een koopje aan, maar het gevolg is dat voor alle andere spelers de prijzen ook dalen, omdat het rad verder draait zodra de combinatie bij de 0 is weggehaald. Dit zal dus niet zomaar zonder ampel beraad, zware af- alsmede overweging gedaan worden!

In totaal zijn er slechts drie grote waarderingen waarin punten gescoord kunnen worden; dat is misschien weinig maar maakt dat Wikinger een korte adem heeft. De speelduur is hiermee dan ook niet te lang: in een uurtje zijn de Vikingen uit en thuis.

Het spel kan ook gespeeld worden volgens een gevorderdenvariant, waarbij er extra bonusfiches worden geïntroduceerd en waarbij de volgorde waarin de Vikingen bij het rad worden geplaatst variabel is. De bonusfiches mogen gepakt worden wanneer een speler in zijn beurt de op dat moment duurste combinatie koopt. Deze variant is zeker aan te raden, het geeft het spel meer pit door het introduceren van extra tactische afwegingen. Alles bij elkaar is Wikinger een erg leuk spel dat niet te lang of complex is, maar wel voldoende uitdaging en sfeer biedt.
© 2007 Barbara van Vugt

Wikinger, Michael Kiesling, Hans im Glück, 2007 - 2 tot 4 spelers vanaf 10 jaar, 60 minuten