xxxx

San Marco
pagina 2

De strafpunten bepalen hoe lang een ronde duurt. Heeft een van de spelers in zijn beurt tien strafpunten of meer vergaard, dan ligt ie er (even) uit. De andere drie spelers spelen nog een ‘bonusbeurt’, waarin opnieuw stapels worden gemaakt en verdeeld, en waarin er opnieuw gewaardeerd zou kunnen worden, als er tenminste een doge bij ligt. Op deze manier kunnen deze drie nog even lekker punten scoren, aanwezigheid in een wijk bewerkstelligen, of een meerderhied veiligstelligen, terwijl de vierde pas op de plaats houdt. Hierna worden alle strafpunten ingenomen, en begint een nieuwe ronde.
Het spannende aan het spel is de fase waarin je zelf een van de verdelers bent en twee stapeltjes moet maken. Hier begint het echte psychologiewerk!
Meestal ben je geneigd in eerste instantie de stapeltjes zo gelijkwaardig mogelijk te verdelen, en soms is hier niets mis mee. Maar het wordt pas spannend als je je probeert in te leven in de belangen van de andere speler: stop een extra wijkkaartje in een stapel waar de speler de meerderheid kan maken en een waardering kan houden, en het stapeltje wordt daardoor al een stuk interessanter. Daardoor hoef je opeens niet meer zo nodig alles gelijk te verdelen. Afblussen met extra strafpunten, en klaar!
Echt? Zeker weten? Of toch niet die andere combinatie gemaakt? Met nog iets meer strafpunten misschien? De speler heeft bijvoorbeeld al zeven strafpunten; als je er in een stapel drie bijstopt, wordt dat stapeltje voor hem minder interessant, omdat ie dan na de huidige beurt tijdelijk uit het spel ligt. Of zal ie toch…of toch niet...en wat hou ik dan over?
Na de bonusronde mag elke speler die minder dan tien strafpunten heeft nog zoveel vakjes vooruit, als het verschil met de speler met de hoogste strafpunten. Bovendien mag de speler die het minste aantal strafpunten heeft èn onder de tien strafpunten is gebleven, nog een extra verbanning uitvoeren.
Door dit alles heeft het spel een hoge spanningsgraad, wat nog eens wordt versterkt door het feit, dat de tweede plaats bij een waardering vervalt als er twee of meer spelers gelijk staan, waardoor de eerste plaats een extra voorsprong kan nemen. Hierdoor zijn de overloopkaartjes ook beslist niet onbelangrijk omdat je hiermee een tweede plaats cijfermatig kunt nullificeren.

San Marco mag zijn oorsprong dan misschien wel in El Grande vinden, maar is in de uitvoering een spannend spel dat weifelaars dolend in de lagune achterlaat, ferme beslissers met de handen in het haar laat zitten, en psychologen in een dichte nevel laat duiden!

x
x
x