xxxx xxxx

Um Ru(h)m und Ehre
Auteur: Stefan Feld
Uitgever: Alea/Ravensburger
Jaar: 2006


recensie door

x

Dobbelen met Alea? Ja hoor, dat kan tegenwoordig, en veelvuldig ook, met ‘Um Ru(h)m und Ehre’. Dat hoeft natuurlijk helemaal geen probleem te zijn, en zeker bij Alea zijn we benieuwd hoe dat uitpakt. In ieder geval niet te moeilijk, want de doos belooft ons een leeftijd vanaf 9 jaar, en een moeilijkheidsgraad van 2, de laagste door Alea ooit uitgedeeld.

Het spel wordt op een variabel speelbord gespeeld dat uit negen losse vierkanten bestaat. Zo wordt een piratennest gevormd waar de spelers met hun eigen piratenclubje mogen gaan passagieren. Dit piratenclubje bestaat uit totaal vijftien piraten in de eigen kleur, waar er bij het begin van het spel tien ter beschikking van de speler staan. Het piratennest bestaat uit een groot aantal steegjes van een tot vijf velden die uitkomen op een plek waar een actie kan worden uitgevoerd; vaak is er iets te halen. Bij begin krijgt iedere speler ook nog twee munten uit de voorraad en een ‘vlag’, een kartonnen kaartje waaronder hij zijn schatten kan opbergen.

x

De bedoeling is om de rode piratenkapitein te volgen op zijn tocht door het piratennest. Bij het begin van het spel wordt deze op zijn startplek geplaatst.
In een beurt kan een speler drie dingen doen:
1. de piratenkapitein bewegen
2. uitrusten
3. aan boord van het piratenschip gaan.

x
Bij het bewegen van de kapitein wordt deze aan het eind van een aangrenzende steeg op de eerstvolgende kruising gezet. De steeg bestaat uit velden die moeten worden opgevuld met piraten in de eigen kleur. Op de kruising wordt de bijbehorende actie uitgevoerd, die de speler punten, munten of andere voordelen kan opleveren. Wil een speler de kapitein nog een keer verplaatsen dan kan dat, maar wel tegen betaling van een muntje.
Uitrusten is in feite een beurt overslaan, maar het kost wel een muntje. Er worden geen acties uitgevoerd. Ziet een speler het niet meer zitten in het piratennest, dan kan hij aan boord van het schip gaan. Alle overgebleven nog niet ingezette piraten van de speler worden aan boord van het schip geplaatst. Zijn alle spelers aan boord, dan vindt er nog een stoeipartij plaats om de beste slaapplaatsen. Hierna krijgen de spelers hun piraten terug, en begint de volgende ronde. De kapitein blijft op zijn huidige positie staan. Dit ritueel herhaalt zich vijf ronden.
x
Doel van spel is om zoveel mogelijk punten te verzamelen. Dit kan bij de acties, of bij het winnen van de stoeipartijen om de (drie) beste slaapplaatsen. Bij een aantal acties is niet alleen de actieve speler betrokken, maar ook alle anderen. Zo leidt een bezoek van de kapitein aan een kroeg tot een drinkgelag. Iedere speler die mee wil doen betaalt een muntje aan de huidige speler, waar na er om de beurt gedobbeld wordt om de bijbehorende kroegfiches, die van 2 tot 5 punten opleveren. Een andere actie betreft het pakken van een ‘afspraak fiche’, die de speler voor zich zelf houdt. Dit fiche laat het symbool van een locatie elders op het bord zien, samen met een aantal punten. Zet de speler tijdens een volgende beurt de kapitein op dit veld, dan mag het afspraakfiche bij de punten onder de vlag worden geplaatst; binnen is binnen! Om het inzetbare legioen piraten te vergroten, kan men de kapitein op het piratenveld plaatsen: uit de voorraad mag een speler een piraat aan zijn in te zetten piraten toevoegen. Dat levert dus niet direct punten op, maar geeft wel meer 'brandstof', en dus mogelijk een voorsprong op de medespelers.
De stoeipartijen aan boord van het schip worden door een dobbelstenenfeestje beklonken. Via een afvalsysteem, waarbij de speler met de meeste piraten aan boord kanstechnisch in het voordeel is, wordt gedobbeld om de drie beste slaapplaatsen. Alleen deze slaapplaatsen leveren punten op; van 1 tot 8 punten, afhankelijk van de uitgelegde fiches. Voor een stoeipartij tussen twee piraten wordt altijd maar 1 keer gegooid, de hoogste worp wint, bij gelijke stand is de speler die in deze ronde het eerst aan boord ging winnaar.
Dit gaat door totdat er nog maar één speler over is met piraten aan boord. Heeft een speler vaatjes rum gespaard tijdens zijn rooftocht, ook een van de mogelijke acties tijdens de ronde, dan kan hij per rumvaatje tot twee keer opnieuw gooien.

x
x
x