xxxx

Puerto Rico

pagina 3

x
Helemaal rechts staan de grote gebouwen; deze leveren aan het eind van het spel naast de puntenwaarde van het gebouw zelf ook nog extra punten op als aan de voorwaarde wordt voldaan die op het kaartje staat. Zo brengt het tolhuis voor elke 4 overwinningspunten die een speler in zijn bezit heeft nog eens 1 overwinningspunt in het victorielaatje. En als een speler goed in zijn kolonisten zit, is de aanschaf van de vesting misschien een overweging waard; deze levert per drie kolonisten 1 overwinningspunt op. Als bouwmeester staat een speler aldus voor lastiges keuzes: dat ene kleine gebouw kopen, en al vrij direct de vruchten ervan kunnen plukken, of niets kopen en doorsparen voor dat vette grote gebouw?
Maar als boer heeft een speler het ook niet gemakkelijk. Wat moet er verbouwd worden: mais, dat helemaal geen productiegebouw in de stad nodig heeft, of indigo en suiker, een ook niet al te moeilijk (en te duur) te produceren goed; of tabak en koffie, waar in het handelshuis hoge prijzen voor worden betaald maar waarvan de productiegebouwen ook vrij kostbaar zijn? Het zijn dit soort duivelse keuzes die een speler in het spel meermalen moet zien te maken. Het ‘als, dan’-denken viert in dit spel hoogtij!
Het spel kan op verschillende manieren afgelopen zijn, simpel gezegd: de overwinningspunten zijn op; de kolonisten zijn op; of een speler heeft zijn stad volgebouwd. Hierna worden alle punten geteld; de speler met het hoogste totaal van overwinningsfiches, de punten van de gebouwen, en de extra punten van de grote gebouwen, heeft gewonnen.
Puerto Rico is een superspel! Echt een spel waarvan er maar eens in de zoveel tijd een van op de markt verschijnt. Zou er beslist een lijst van spellen gemaakt moeten worden voor een onbewoond eiland, dan zit Puerto Rico(!) erbij! Prettig is ook, dat bij de Nederlandse uitgave van de spelregels ook een versie voor 2 spelers is toegevoegd. En ook met z’n tweeën is het een volwaardig spel, het leukste en rijkste tweepersoonsspel dat ik tot nu toe gespeeld heb!
x
Vooral de afweging welke rol een speler neemt, moet of zal nemen, is een spannend element: neemt de speler voor mij de kapitein, of heeft ie niet genoeg producten, en zal ie voor de bouwmeester kiezen. Maar die wil ik! Want met de extra korting van 1 dubloen kan ik net dat gebouw kopen dat ik op het oog heb. O, ik hoop zó…!
De spelregels zijn duidelijk en volledig; alle mogelijkheden worden afgedekt; er blijven dus geen vragen open. Bij een eerste keer spelen zou je afgeschrikt kunnen worden door de veelheid aan regels; er is gewoon veel uit te leggen en te vertellen. Ook hier zijn nog niet alle aspecten van het spel verteld (b.v. Wat gebeurd er met de rollen die niet gekozen zijn in een beurt? Op deze kaartjes wordt een dubloen gelegd om ze in de volgende ronde aantrekkelijker te maken.)
Puerto Rico is beslist geen moeilijk spel, wel een heel erg rijk en mooi uitgevoerd spel. Met vier spelers speel je dit (na de eerste paar keer spelen) binnen anderhalf uur uit; bij twee spelers kun je met ruim een uur klaar zijn.
Ravensburger heeft met Puerto Rico de Alea-reeks weer van een topspel voorzien!

© 2003 Richard van Vugt

Puerto Rico, Andreas Seyfarth, Ravensburger, 2002, 2 tot 5 spelers
x
x
x
x