xxxx

Meuterer
pagina 3

x

5. De puntenverdeling: allereerst krijgt de winnaar van het conflict punten. Heeft de kapitein gewonnen, of is er helemaal geen muiterij geweest, dan bepaalt de waarde van het eiland waar de Fahrzielkarte van de kapitein ligt (zie fase 2) het aantal punten dat hij krijgt. Ook de Maat krijgt punten: 1 + het aantal punten dat de kapitein in fase 1 heeft ingezet. Is de Meuterer de winnaar, dan bepaalt zijn Fahrzielkarte (zie fase 3) het aantal gescoorde punten. De Schiffsjunge krijgt standaard 2 punten.
Daarnaast krijgt de speler die de meeste handelswaren heeft verkocht op het actieve eiland het aantal aangeven punten, dat kan variëren van 3 tot 6 punten. Bij gelijke stand gelden er lagere scores, behalve voor de speler die de actiekaart Händler heeft gekozen.
6. Het actieve eiland, Hochland in de eerste ronde, blijft actief. Afhankelijk van de winnaar van het conflict wordt de Schiffskarte neergelegd op de Fahrzielkarte van de kapitein of de Meuterer. Ook dat eiland wordt op de actieve zijde gedraaid.
7. De gespeelde handelswaarkaarten worden opgeruimd.
8. De spelers mogen hun hand aanvullen tot 5 handelswaarkaarten, de speler met de actiekaart Lademeister mag zijn hand aanvullen tot 8 kaarten en dan 3 kaarten wegdoen.
9. De actiekaarten worden weer teruggelegd in de speelcirkel.

Hierna kan de volgende ronde weer beginnen met fase 1. En zo worden alle 8 of 9 rondes gespeeld. De speler met het hoogste puntenaantal wint.

x

Zo’n kleine doos, zo’n groot spel! Meuterer is wat mij betreft één van de verrassendste spellen van de laatste jaren. Het spelidee is afgekeken van Verräter, ook een prima spel, waarbij het per ronde kiezen van een karakter voor het eerst op deze manier werd toegepast (overigens door dezelfde bedenker, Casasola Merkle). In Meuterer is dat idee m.i. geperfectioneerd, want er zijn op twee totaal verschillende punten te verdienen: met de strijd om de kapitein en met de verkoop van handelswaren. Vooral dat laatste gevecht, wie verkoopt de meeste handelswaren, is spannend en tactisch. Zo is het bijvoorbeeld verstandig om er mee rekening te houden tijdens een ronde dat een eiland waar de Schiffskarte ligt ook de volgende ronde weer actief zal zijn, zodat daar dezelfde handelswaren verkocht kunnen worden.
Maar alle punten in het spel proberen te verdienen met de verkoop van handelswaren is nooit genoeg voor de overwinning, als één speler erin slaagt om ronden achter elkaar kapitein te zijn. En nog zo’n keuzemoment: vroeg passen bij het uitspelen van handelswaarkaarten is nadelig, omdat andere spelers nog extra kaarten kunnen bijleggen.

Maar vroeg passen heeft als voordeel, dat er een ruime keuze uit de actiekaarten is, iets wat voor de speler die als laatste past, niet geldt.
Kortom, Meuterer is gewoon een heel goed en spannend spel met onvermoede kwaliteiten. Immers, je verwacht een simpel kaartspelletje gezien het kleine doosje en je krijgt een geraffineerd en doordacht kaartspel, dat de concurrentie met de meeste bordspellen aankan!
© 2002 Fred Bolluijt

x
x
x