xxxx

Keythedral

pagina 3

x
Ad 5. De schijf van de startspeler gaat naar de volgende speler (A); alle spelers kunnen nu eenmalig bieden op deze startspeler-schijf. De speler (A) die hem heeft gekregen van de vorige startspeler kan ingaan op het hoogste bod (aantal geboden blokjes), d.w.z. de blokjes ontvangen en de startspeler-schijf aan de hoogst biedende geven. Die mag vervolgens bepalen wie de startspeler wordt. Als speler A zelf de startspeler wil bepalen moet hij het aantal geboden blokjes betalen aan de hoogst biedende. Daarna begint de volgende ronde weer met fase 1.

Als alle kathedraalfiches door de spelers zijn gekocht, eindigt het spel. De speler met de meeste punten (op de kathedraalfiches) wint; bij gelijke stand wint de speler met het hoogste aantal blokjes, dat hij over heeft.
x
Keythedral is een geslaagd spel. Het speelt vlot, heeft genoeg tactische mogelijkheden om uitdagend te zijn en speelt met 2 t/m 5 spelers prima. Het materiaal ziet er goed uit, de tekeningen zijn bijvoorbeeld fraai en gedetailleerd.
Maar bovenal zit er in Keythedral de mogelijkheid om elkaar dwars te zitten, een stap voor te zijn. Timing (uit welk huisje laat je de arbeiders als eerste naar de tegels vertrekken in fase 1, maar ook: welke actie doe je op welk moment in fase 3) is daarbij heel belangrijk.
© 2002 Fred Bolluijt

x
x
x
x