xxxx xxxx

Key Largo
Auteurs: Paul Randles, Mike Selinker & Bruno Faidutti
Uitgever: Tilsit
Jaar: 2005


recensie door

x
We bevinden ons in 1899 op het idyllische Bounty-eiland Key Largo, in de Caribische zee. De zee rondom Key Largo ligt vol met scheepswrakken uit de tijd dat de piraten van de zeven zeeën daar stevig huishielden. Gelukkig voor ons hebben de piraten destijds verzuimd de schatten uit de schepen te verwijderen: daar ligt dus een mooie taak voor ons team van duikers! In de tien dagen die nog resten voordat het orkaanseizoen begint proberen 3 tot 5 spelers zo veel mogelijk kostbaarheden uit de scheepswrakken op te duiken. Deze worden vervolgens op de toeristenmarkt voor exorbitante prijzen aan rijke toeristen gesleten. Maar pas op: zo pittoresk als het eiland eruit ziet, zo gevaarlijk is het onder water... Dus kijk uit voor zeemonsters, en vergeet je drietand niet!
x
In deze tien dagen kan iedere ochtend en iedere middag een actie uitgevoerd worden. Dat zijn altijd twee verschillende acties. De spelers hebben de beschikking over vijf actiekaarten die ieder een andere locatie op het eiland vertegenwoordigen waar de actie uitgevoerd wordt. Aan het begin van de ronde legt iedereen twee actiekaarten blind voor zich, met de actiekaart voor de ochtend bovenop. Tegelijkertijd onthullen de spelers hun ochtend-actiekaarten, en beginnend met de startspeler worden de acties uitgevoerd. Vervolgens wordt de middag op dezelfde wijze doorlopen, de startspeler schuift daarna door en de volgende dag begint.

Van de vijf mogelijke acties is het duiken de meest belangrijke. De scheepswrakken worden vertegenwoordigd door stapeltjes van vijf wrakkaarten, die blind rondom het eiland worden gelegd. Op de kaarten staan ofwel schatten, ofwel zeemonsters afgebeeld. Er zijn wrakken op drie verschillende dieptes. In de ondiepe wrakken zijn de minst waardevolle schatten te vinden, maar het risico een zeemonster tegen het lijf te lopen is ook erg klein. In de diepste wrakken zijn de kostbaarheden waardevoller, maar de zeemonsters zijn er eveneens talrijker! De spelers die kiezen om te duiken plaatsen hun boot op een wrak naar keuze.
x
Iedere speler begint het spel met één duiker zonder verdere accessoires. Daarmee kan alleen in ondiep water gesnorkeld worden. De duikers zijn uit te rusten met luchtslangen om dieper te kunnen duiken. Alleen de duikers met een voldoende lange luchtslang voor het wrak waar gedoken wordt mogen mee, de rest blijft in de boot wachten! Voor iedere participerende duiker mag de speler een kaart van het wrak omdraaien. Als dit een schatkaart is mag hij deze houden en blind voor zich leggen, maar als het een zeemonster is heeft hij een probleem!
x
De duikers kunnen drietanden kopen om zeemonsters mee te lijf te gaan. Duikers met een drietand doden het monster, en de monsterkaart en de drietand gaan uit het spel. De duiker mag een vervangende kaart van het wrak pakken. Een duiker zonder drietand schrikt zo van het monster dat hij het duiken voorgoed opgeeft, oftewel: de speler is zijn duiker kwijt. Verder zijn er gewichten te koop waarmee de duikers wat langer beneden kunnen blijven en meer schatten buit kunnen maken: duikers met een gewicht mogen twee kaarten van het wrak omdraaien. Het gewicht blijft daarna achter op de zeebodem!

Spelers met een acuut gebrek aan geld kunnen altijd nog toeristen gaan rondleiden in de Dolfijnenbaai, hoewel dit voor ervaren duikers natuurlijk een beetje een minderwaardig klusje is. Spelers die deze actie kiezen mogen een geldbedrag pakken, afhankelijk van de dag van de week. Op vrijdag, zaterdag en zondag zijn de toeristen talrijker en valt er meer te verdienen in de Dolfijnenbaai; maandag tot donderdag zijn minder lucratieve dagen. In een variant van het spel mogen spelers die in de Dolfijnenbaai staan ook een ontmoetingskaart pakken; dit zijn bonuskaarten die op verschillende momenten in het spel gebruikt kunnen worden ten gunste van jezelf, maar ook vaak om een ander dwars te zitten.
x
In de Sirenebar kunnen nieuwe duikers gerecruteerd worden tot een maximum van drie per speler, of zakkenrollers die eenmalig een schatkaart van een collega-duiker kunnen ontvreemden. En wie een rondje geeft aan de oude kapitein krijgt van de loslippige zeeschuimer allerlei geheimen te horen over de scheepswrakken in de omgeving: hij mag twee wrakstapels bekijken, de kaarten schudden en weer terugleggen. Dat is vooral handig om zonder risico de schat/zeemonster ratio van de wrakken te bepalen! De prijs van de duikers en zakkenrollers is afhankelijk van het aantal spelers dat op dat moment in de Sirenebar staat: als de vraag groot is, drijft dit de prijs natuurlijk op! Wie dus alleen in de Sirenebar staat is het goedkoopste uit.
x
In de winkel ‘De Oude Zeewolf’ kunnen de spelers hun duikersuitrusting uitbreiden. Hier zijn luchtslangen, drietanden en gewichten te koop. De prijs is weer afhankelijk van het aantal spelers dat door de winkel struint; de oude zeewolf is tevens een oude geldwolf, die niet te beroerd is zijn prijzen te verdubbelen wanneer het druk is in z’n winkel! De wet van vraag en aanbod is ook op Key Largo van toepassing...
x
x
x