xxxx

Käse - Mäuse Chaos
pagina 2

x
In plaats van een muis, kan ook een kat worden bewogen, en die zal natuurlijk worden ingezet om een concurrerende muis te belagen. Katten kunnen als enige op en over stoelen springen, maar er merkwaardig genoeg niet onderdoor. Als de kat zijn beweging (weer net zoveel als het cijfer van de kaasstolp aangaf) heeft beëindigd en op een tegel terecht is gekomen waar een muis staat, dan wordt deze teruggestuurd naar het midden van de keuken, en begint zijn volgende beurt vanaf het tapijt onder de keukentafel. De muizen moeten het honk met een juist aantal zetten weten te bereiken; het is dus zaak om te onthouden welk cijfer onder welke kaasstolp verborgen zit. Als een speler drie muizen (plus de moedermuis die er al stond) in zijn honk heeft staan, wordt het spel kort onderbroken. De speler neemt een muis en draait deze om, om te bewijzen dat deze van hem is.
Hij gaat net zolang door, tot er een kleur van een andere muis tevoorschijn komt – deze wordt dan aan de rechtmatige eigenaar gegeven die hem meteen in zijn honk mag plaatsen; misschien had een andere speler om tactische redenen deze muis in dit vreemde honk heeft gebracht. Als een andere speler door een dergelijke actie nu een vol honk heeft, begint deze met het ‘seksen’ van de muizen, waarbij ook de moedermuis niet ontzien wordt. Deze was immers willekeurig geplaatst, en het is dus nog maar de vraag of ze wel in het goede honk zit.
Tijdens het spel kunnen de spelers elkaar aardig dwarszitten door stoelen te verplaatsen, of op hun kant te leggen, waardoor doorgangen geblokkeerd raken, en een (laatste) muis de weg naar huis wordt versperd. Door het driedimensionale karakter van het spel, zijn de spelers constant op tafelniveau op zoek onder stoelen om die ene verdwaalde muis op te sporen. Een goed geheugen komt bij dit spel zeker van pas, omdat je anders al snel het spoor bijster bent: ‘Was dat nu mijn muis, of niet?’, en ‘Was dat nu de stolp met de 3?’. Het expres bevolken met 'eigen volk' in een ander honk kan een geforceerde keuring tot gevolg hebben, en dat kan dan weer goed uitpakken als je zelf alleen nog twijfels hebt over de kleur van je moedermuis.

x
Käse - Mäuse Chaos heeft extra appeal omdat alle objecten daadwerkelijk driedimensionaal zijn: een speler beweegt een echte (miniatuur)stoel; er staat een heuse keukentafel op een keukenvloer met aan de randen echte plinten met gaten. De muizen en katten die de miniatuurkeuken bevolken geven een bijzondere sfeer aan het spel dat door zijn uitvoering alleen al een hebbeding van jewelste is. Dat het ook nog leuk en uitdagend is om te spelen, lijkt dan haast bijzaak! En misschien niet relevant maar wel sympathiek: voor de eerste vroege bestellers van dit spel, die er daarna nog drie maanden op moesten wachten, zond de maker een tweede, gratis, spel mee!
© 2004 Richard van Vugt
x

Käse - Mäuse Chaos, Jeff Widderich, Cardchess International, 2004 - 2 tot 4 spelers

x
x
x