Jambo
Auteur: Rüdiger Dorn
Jaar: 2004

‘Jambo’ betekent ‘hallo’ in het Swahili, zo leren we uit de spelregels, en in het gelijknamige spel zijn de beide spelers dan ook Swahili-handelaren, om vanuit een doek-en-planken marktkraam zaken als huiden, fruit, thee, juwelen, zout en zijde te verkopen. De handelaar die als eerste zijn startkapitaal van 20 goud heeft weten te verdrievoudigen wint het spel.
Beide spelers beginnen met een marktkraam met plaats voor zes waren. Het overladen van de kraam wordt niet beloond: voor het bezetten van het zesde warenvakje moet steeds 2 goud worden betaald! Gelukkig zitten er ook kaarten met bijzettafels in het spel; die geven de speler ruimte om nog drie extra waren kwijt te spelen.

Iedere beurt bestaat uit twee fasen; fase 1 is het bijtrekken van kaarten, en fase 2 het uitspelen van kaarten. In totaal hebben de spelers vijf acties per beurt te besteden. In fase 1 trekt de actieve speler een kaart van de stapel (dit kost een actie!), en besluit vervolgens of hij deze kaart wil houden. Zo ja, gaat hij meteen door naar fase 2, het uitspelen van kaarten. Hij kan ook besluiten om de getrokken kaart weg te gooien en een nieuwe kaart te pakken; dit kost wel weer een actie. De speler mag al zijn vijf acties besteden aan het pakken van kaarten; hij mag er echter maar één houden, en wel degene die hij als laatste gepakt heeft! Wachten op een 'betere' kaart kan in deze fase tot desillusies leiden!

Als de speler na fase 1 nog acties over heeft kan hij in fase 2 kaarten uitspelen. Het uitspelen van een kaart kost steeds een actie. Er zijn vier soorten kaarten:

• Op de warenkaarten staat een combinatie van drie of zes waren aangegeven. Deze kaart kan gebruikt worden om de afgebeelde waren in te kopen vanuit de voorraad tegen betaling van de inkoopprijs die linksonder op de kaart staat, of de speler kan de afgebeelde waren verkopen vanuit zijn marktkraam (indien aanwezig) tegen de verkoopprijs rechtsonder op de kaart.

• Het uitspelen en neerleggen van een voorwerpkaart kost een actie; de kaart blijft dan open voor de speler liggen. Uitgespeelde voorwerpkaarten kunnen vervolgens eenmaal per beurt gebruikt worden tegen betaling van weer een actie. De functies van de voorwerpen variëren van het betalen van een goud of een warenfiche in ruil voor een kaart van de stapel, tot het omruilen van een warenfiche van de eigen marktkraam met een warenfiche van de marktkraam van de tegenstander. Aan het eind van de beurt blijft de voorwerpkaart liggen, hij kan in een volgende beurt opnieuw gebruikt worden. Een speler mag maximaal drie voorwerpen tegelijk voor zich hebben liggen; bij het uitspelen van een vierde voorwerpkaart moet er een worden afgelegd.

Personenkaarten worden eenmalig uitgespeeld en vervolgens afgelegd. Personen stellen de speler in staat om bijvoorbeeld een kaart uit de aflegstapel te halen, een kaart van de tegenstander af te pakken, de handkaarten aan te vullen tot vijf, en zo nog meer.

Dierenkaarten worden net zo gebruikt als personenkaarten; het enige verschil is dat er in het spel wachterkaarten zitten die de niet-actieve speler kan gebruiken om de gevolgen van een dierenkaart uitgespeeld door de tegenstander ongedaan te maken. Tegen de gevolgen van personenkaarten bestaat zo’n bescherming niet.

Jambo is een waardige aanvulling in de tweepersoons reeks van Kosmos. Het materiaal ziet er prima verzorgd en erg sfeervol uit, de spelregels zijn helder en duidelijk, en het spel zit goed in elkaar. De mogelijkheden die je hebt zijn wel afhankelijk van de kaarten die je trekt, maar aan de andere kant zijn er zoveel kaarten die je in staat stellen om kaarten bij te pakken, om te ruilen of af te pakken dat daar goed mee te leven valt. Omdat er zoveel verschillende voorwerpen, personen en dieren in het spel zitten duurt het wel een aantal potten tot je alle kaarten hebt leren kennen; in het begin is het spel een ontdekkingstocht waarbij je door iedere kaart weer verrast wordt.
Heel veel tactiek kun je in Jambo niet kwijt, voornamelijk vanwege de rol van het kaartengeluk en ook de grote hoeveelheid verschillende kaarten. De kaartenstapel is dusdanig hoog dat je er niet op kan gokken dat je een bepaalde kaart die je nodig hebt nog wel zal krijgen, je moet het echt doen met de kaarten die je op de hand hebt. Vooral de juiste warenkaarten zijn vaak moeilijk te bemachtigen. Toch is Jambo een erg leuk en gezellig spel, dat bovendien slechts zo’n drie kwartier in beslag neemt.
© 2004 Barbara Lussenburg

Jambo, Rüdiger Dorn, Kosmos, 2004 - 2 spelers