xxxx

Hart van Afrika
pagina 2

x
Op de in de veiling verworven fiches staan naast de actiepunten meestal ook iconen afgebeeld die staan voor Extra Leuke Dingen die meteen mogen worden uitgevoerd, of bewaard voor een volgende beurt. Het gratis bouwen van een handelspost is er een van. Deze zorgt ervoor, dat het inzetten van nieuwe eigen handelaren minder actiepunten kost. Of het plaatsen van een eigen groothandelaar, die ervoor zorgt dat de waarde van alle eigen handelaren in een gebied worden verdubbeld; altijd handig als een conflict onvermijdelijk blijkt, welk hierdoor al snel een practische en zelfvervullende waarde krijgt!

Neutrale handelaren in het gebied van een andere speler schuiven, die daardoor met minpunten in een eventuele volgende actieve beurt zit opgescheept, of de eigen reputatie een niveau verhogen zijn nog een tweetal andere van nog veel meer mogelijke speciale functies  die de actiefiches kunnen hebben.

Is een actieve speler klaar, dan worden alle geboden en in een gevecht gebruikte biedblokjes onder de andere, niet-actieve spelers verdeeld en begint een nieuwe biedronde op de eerste twee uitliggende actiefiches, en het daarbij behorende recht om een beurt uit te voeren.Het is al gezegd: spelers die al te fors hebben geboden, zijn een aantal rondes uitgeschakeld. Om de kwistige speler zonder biedblokjes tegemoet te komen kan er ook met en tot een maximum van 10 winstpunten worden geboden.

Het kiezen uit een etalage van fiches, en de wisselende spelersvolgorde, kan inmiddels het handelsmerk van Andreas Steding worden genoemd en zijn leuke elementen. Al eerder hanteerde hij dit mechanisme in 'Kogge', en ook in 'Whisky Race' wordt er met blokjes geboden om startspeler te worden. Het is natuurlijk geen enkel probleem om een dergelijk systeem opnieuw, en gecombineerd te gebruiken wanneer het voldoet. Alleen gaat door de veelheid aan variëteiten het overzicht hier wel enigszins verloren.


Het spel heeft wat kleine tekortkomingen in de uitvoering, dat overigens van prima kwaliteit is en geheel past in de reeks zoals Phalanx die een paar jaar geleden heeft opgezet. Zo zijn er twee, weliswaar groot en robuust uitgevoerde overzichtskaarten, die echter door hun formaat moeilijk op tafel kunnen worden gelegd en dus toch weer van spelershand naar spelershand verhuizen om de betekenis van de verschillende actiefiches te ontcijferen; de getekende symbolen hierop helpen namelijk jammer genoeg niet echt tot het begrijpen van hun mogelijkheden. Download hier een kleiner formaat van het speloverzicht (pdf, 3 Mb); vijf keer afdrukken en elke speler heeft er in het vervolg een! Als irritant minpunt vinden we in deze doos van Phalanx weer een standaard indeling waar we maar met moeite ons materiaal in kwijt kunnen; het deed ons verzuchten: 'Alwéér zo'n waar-doe-ik-het-allemaal-inlay!'
x

Jezelf rijk rekenen, kent u die uitdrukking? Bij ‘Hart van Afrika’ zullen spelers zeker in de laatste fase goed moeten tellen. Het kan heel frustrerend zijn om met een hoog bod een beurt te mogen uitvoeren, om dan aan het eind van de beurt al puntenrapend vlak voor de finish (42 punten) te stranden, in de wetenschap dat je in dit spel door gebrek aan biedblokjes niet meer van de partij zult zijn en lijdzaam moet toezien hoe een andere speler je voorbijstreeft en de overwinning pakt.

'Hart van Afrika' is een spel dat zich bij een eerste keer spelen nog niet volledig aan je zal openbaren; en zoals een medespeler opmerkte:'Je kunt dit dus heel fout spelen'. Nadeel van het spel is dat het in de basisregels geen echt middenspel kent: iedere speler is nog zo’n beetje zijn imperium aan het opbouwen en op het moment dat het net lekker lijkt te gaan lopen is er plotseling een speler die in een beurt met een flinke sprong vooruit op de scorelijst de vereiste 42 punten haalt. Langer durende varianten hebben een speeleinde dat bij 60 of 80 punten ligt en dat een duidelijker middenspel kent. Ondanks de forse uitvoering van het spel dat het vermoeden met zich meebrengt dat dit ook in tijdsduur een groot spel is, speelt het spel met de basisregels in iets meer dan een uur gemakkelijk weg. Dan hebben we het inmiddels wel over een derde en volgende spelervaring, want in de eerste spelen blijft iedereen vrijwel constant licht paniekerig zoeken naar de betekenis van ‘al’ die iconen!
© 2005 Richard van Vugt

Hart van Afrika, Andreas Steding, Phalanx Games, 2004, 2 tot 5 spelers



x
x
x