Hart van Afrika
Auteur: Andreas Steding
Uitgever: Phalanx Games
Jaar: 2004

Afrika is een groot continent, en het is niet verwonderlijk dat de kaart waarop het gespeeld wordt ook behoorlijke afmetingen heeft. In 25 gebieden gaan we strijden om de macht, die als punten worden uitgedeeld en langs de rand van het bord worden genoteerd. In twaalf gebieden hiervan worden willekeurig grondstoffen gelegd, die een wisselend aantal punten kunnen opleveren. Neutrale grijze handelaren worden erbij gelegd, waarna elke speler een vrij kustgebied kiest van waaruit hij zijn expansie wenst te plegen, en er vijf handelaren van zijn eigen kleur neerzet. Het spel is afgelopen wanneer een speler als eerste 42 punten of meer heeft weten te behalen; deze speler heeft gewonnen.
Elke speler is initieel uitgerust met een aantal biedblokjes die deel uitmaken van een gesloten geldsysteem. In dit spel gaat het er geordend maar kapitalistisch aan toe: alleen een speler die het hoogste bod heeft uitgebracht, mag een beurt doen; de twee eerste fiches die in een etalage van zes uitliggen zijn voor de speler met het hoogste bod waarbij de actiepunten op deze fiches aangeven hoeveel speelruimte hij in een beurt heeft. Een of meerdere eigen handelaren op het bord zetten en naar  aangrenzende gebieden bewegen zijn veelvoorkomende acties die hiermee worden uitgevoerd.
Elke speler, te beginnen met de speler die tot dusver het hoogste aantal punten op de lijst heeft, mag maar één bod uitbrengen; hij zal moeten afwegen wat het hem waard is om een beurt te mogen doen. Biedt hij te laag, dan gaat de beurt  naar een andere speler. Biedt hij te hoog, dan zit hij een aantal beurten op zwart zaad en komt dan voorlopig niet aan zet. Het kan heel frustrerend zijn om te moeten zien hoe (een van de) andere spelers hun zetten doen, terwijl jij al een tijdlang om voornoemde redenen passief moet toekijken.
Een speler begint zijn beurt met het inzetten van een neutrale handelaar in een leeg gebied of een gebied waar al neutrale handelaren staan. Na het verbruiken van zijn actiepunten en dus feitelijk het inzetten en verplaatsen van eigen handelaren wordt aan het eind van zijn beurt de aanwezigheid op het bord omgezet in punten, verminderd met punten voor gebieden waar eigen handelaren met neutrale handelaren staan. Per neutrale handelaar is dit een minpunt; deze zijn nog niet onderworpen of gekerstend en blijven dus nog even een 'nuisance', wat dit betreft.
Het onderwerpen van een neutraal volk of het conflict met handelaren van andere spelers is redelijk eenvoudig: er moeten tenminste evenveel eigen handelaren staan als 'vreemde'. Vervolgens wordt bij een neutrale handelaar een conflictfiche getrokken dat de uitslag van een gevecht bepaalt: handelaren wegnemen, of een reputatie die aan barrels ligt (een niveau omlaag gaat). Bij een conflict in een gebied met andere spelers is de basiswaarde de hoogte van de reputatie van een speler, maal het aantal stenen in dat gebied. Deze kan worden opgepept met biedblokjes (per stuk 3 waard), en bewaarde actiefiches (een ‘whopping’ 9 per stuk).
Nadat beide spelers hun geheime bod uit de hand hebben laten zien wordt dit vergeleken om de overwinnaar te bepalen. De verliezer moet een handelaar uit de regio van het bord nemen, en de overwinnaar zet alle overige vreemde handelaren een of twee regio’s verder, waarbij de handelaren ook in verschillende regio’s mogen komen te staan! Dit is voor de overwinnaar een uitgelezen kans om de verliezende troepen nog een handje verder te helpen in hun wanorde, en een mogelijke tegenaanval onwaarschijnlijk te maken.
Aan het eind van een ronde worden blind twee nieuwe actiefiches getrokken; spelers hebben zo altijd zicht op acties die komen gaan, en de daarbij behorende afwegingen in een veiling: nu bieden op een zwakker paar en misschien een beurt kunnen uitvoeren, of wachten tot de gewilde set die de volgende beurt aan bod komt - en dan door de marktwerking een initieel hoger bod moeten uitbrengen of zelfs misschien door een nog hoger bod overtroefd worden en helemaal niet aan de beurt komen?