xxxx

Finstere Flure
pagina 2

x
Om uit de buurt van het monster te blijven, heb je een aantal mogelijkheden. Ten eerste kijkt het monster alleen naar links, rechts, en recht vooruit. Dus als je in je beurt achter 'm kunt komen, is er niets aan de hand, voorlopig. Ten tweede kun je je achter een aantal steenblokken die in de zaal liggen, verschuilen.
x

Deze blokken kunnen zelfs verschoven worden om betere posities te krijgen. En over een tweetal grote bloedplassen (!) kun je uitglijden waarmee je sneller vooruit komt. Als alle spelers hun stenen hebben gezet, beweegt het monster. Daartoe wordt een fiche in de vorm van een mossige grafzerk genomen en omgedraaid; van grafschennis hebben we nog nooit gehoord! Op deze zerk staat dan het aantal bewegingspunten dat het monster aflegt, van 5 tot 10. Als het monster iemand in de kijker krijgt, beweegt ie daar naar toe, tot zich een nieuw slachtoffer in het blikveld aanbiedt dat dichterbij staat.

Ook kan het monster door de wand lopen, en op een ander punt aan de andere kant weer tevoorschijn komen. Twee zerken vertonen een enkel kruis, of twee kruizen. In dit geval loopt het monster net zolang door, totdat het de gevraagde kills heeft gemaakt, met een maximum van 20 bewegingspunten. Is de zerkenstapel op een na op, dan wordt deze weer geschud en begint een tweede ronde waarin alle geslagen stenen nu definitief uit het spel zijn. Het spel is uit als de grafzerkenstapel voor de tweede keer is gebruikt, of een speler de benodigde stenen naar buiten heeft gebracht.
Het leuke van dit spel is, dat je veel kunt plannen. De actie om een steenblok waar een medespeler zich achter verschoven heeft, weg te schuiven om zodoende het monster naar die medespeler te lokken, zal niet worden gewaardeerd, maar is beslist een goede! In het basisspel worden de steenblokken in de zaal 'as such' gebruikt, maar leuker is om ze om te draaien, dan verschijnen allerlei turnarounds waar het monster op reageert, en er zijn ook vier teleporterfiches die op het bord geplaatst kunnen worden.
x
Hier wordt het spel nog veel leuker van, planning is dan nog meer vereist; en het lijkt op deze manier nog meer op Robo Rally, zonder de lange speeltijd ervan. Het spel heeft een leuke sfeer, ondanks het zogenaamde griezelonderwerp; en het monster komt in een aantal variëteiten die je zelf in elkaar kunt zetten. Iedereen heeft dezelfde vijand, het monster, maar als deze dan toch iemand moet vermoorden, dan liever het figuur van de ander! De doos is in sfeer gehouden door er een quasi griezel stripplaatje van te maken. Een erg leuk spel dat bewijst dat ook kleine uitgeverijen goede spelen maken.
© 2003 Richard van Vugt

Finstere Flure, Friedemann Friese, 2F-Spiele, 2003, 2 tot 7 spelers

x
x
x