xxxx xxxx

Cleopatra en het Genootschap van de Architecten
Auteurs: Bruno Cathala & Ludovic Maublanc
Uitgever: Days of Wonderr
Jaar: 2006


recensie door

x
Het zijn zware tijden voor de contractanten van het bouwen van paleizen! Eerst moeten ze onder zware tijdsdruk een paleis met alles erop en eraan voor Cleopatra wegzetten, en daarna wordt degene onder hen die zich tijdens de bouw al te zeer heeft laten leiden om met dubieuze tussenhandelaren zaken te doen aangaande de levering van bouwmaterialen, voor de krokodillen in de plaatselijke oasevijver gegooid. Aangetrokken door de beloning in Talenten die uit de nalatenschap van de Farao komt, scharen drie tot vijf spelers zich in onderlinge naijver rond de bouwput waar het paleis moet verrijzen.
Toch hoeven we ons niet meer om alles te bekommeren; het basisgebouw staat er al; we lopen zogezegd tijdens de bouw binnen en bemoeien ons hoofdzakelijk met de ornamenten. Er zijn zes categorieën waar onze bemoeienis gewenst en vereist is: de obelisken als parkeerpaaltjes aan het begin van de oprit, de tuinkabouters die hier sfinxen heten, het mozaïeken tegelvloertje, de versiering rond de entree van Cleopatra’s Ponderosa, de zuilenwanden als nostalgisch toegevoegd element en het gezellige zitje achterin de palmentuin op het eerste verdiep.
x
Nu we weten wat voor werk ons te doen staat is de volgende vraag: hoe kom ik aan het bouwmateriaal om de spullen geleverd en geplaatst te krijgen? Daarvoor gaan we naar de markt, die er hier in tegenstelling tot de rest van de spelcomponenten wat karig verbeeld vanaf komt: een drietal rij kaarten van wisselende grootte waar in elk van de rijen verschillende soorten materialen en handwerkers kunnen zitten; sommige liggen open, andere blind. Elke categorie heeft een verschillende samenstelling materialen nodig, maar voor allemaal zijn er wel handwerkers vereist. Dus rij het busje maar voor!
x
Twee dingen tegelijk, dat weten we nog uit onze inmiddels ook tamelijk klassiek-conventionele maar niet overal meer even breed gehanteerde opvoeding, dat gaat niet, en dus kunnen we in onze beurt ofwel naar de markt om materialen te claimen, of we bezoeken de steengroeve en leveren een onderdeel bij het paleis af. Meer bouwdelen leveren mag ook, en levert een extra bonus in Talenten op, maar dit vreet materialen, en we hebben maar plek in onze werkplaats (hand) voor tien. Komen we hier boven, dan moeten we voor elke boventallige kaart een corruptiefiche nemen.
Deze fiches stoppen we in een Egyptisch spaarpotje dat de sfeervol passende vorm van een piramide heeft. Onze medespelers zouden wel graag willen zien hoeveel corruptiefiches wij al in onze spaarpot hebben verzameld, maar dit is classificeren wij als bedrijfsgeheim welke informatie alleen aan ons bekend is.
x
Nog meer corruptiefiches vallen onze piramide binnen als we bouwkaarten spelen waarop ze staan afgebeeld. Een schrale troost is dat er op deze kaarten dubbel zoveel bouwmaterialen mee kunnen worden geclaimd, of dat ze als het personenkaarten zijn ze ons een ander twijfelachtig voordeeltje in de bouw bieden.
x
En het kan hard gaan, met die corruptiefiches! Kunnen we er ook vanaf komen? Ja, misschien! Dan moeten we in ieder geval een mozaïekdeel in de daktuin hebben gelegd, en wel zo, dat deze helemaal omsloten is door andere delen, én er geen nog beschikbaar mozaïekdeel in past. Als een speler in dit omsloten gebied een van zijn twee beschikbare Anubisfiguren zet, mag hij aan het eind van het spel op elk veld een corruptiefiche uit zijn piramide leggen. Maar de mogelijkheden zijn beperkt, en iedereen probeert dit; laten we het zo zeggen: hier niet in meedoen is geen optie!
x
Een andere mogelijkheid om van corruptiefiches af te komen is om genoeg Talenten aan de hogepriester te offeren. Maar wanneer, en hoe vaak dit voorkomt wordt door het toeval bepaald. Elke keer wanneer er een bouwdeel aan het paleis is toegevoegd, wordt er met in eerste instantie vijf dobbelstenen gegooid waarvan er slechts een zijde een symbool laat zien, deze dobbelsteen wordt dan apart gelegd. Op het moment dat de vijfde dobbelsteen een symbool laat zien, nemen alle spelers tegelijk een geheim aantal Talenten in de hand om te offeren. Degene met het hoogste offer mag drie corruptiefiches uit zijn piramide afleggen; maar de overige spelers moeten van 1 tot 5 corruptiefiches pakken! En iedereen is zijn offer kwijt!
x
x