Cartagena
Auteur: Leo Colovini
Uitgever: Winning Moves
Jaar: 2000

Cartagena is een plaats in Noord-Colombia, idyllisch gelegen aan de Caribische zee. In het gelijknamige spel hebben de spelers de missie om daar elk een bende van zes piraten te laten ontsnappen. Je leidt ze daartoe door een gang waarin verschillende symbolen staan afgebeeld, richting een roeiboot die aan het einde van de gang ligt aangemeerd. Degene die als eerste met al zijn piraten in de boot zit, gooit de trossen los en vaart uit. Jammer maar helaas voor de andere piraten die nog ergens door de gangen dolen! De gang wordt opgebouwd uit ‘puzzelstukken’, zodat voor ieder potje een andere vluchtweg geconstrueerd kan worden.
Hoe krijgt men de piraten door de gang? Ze kunnen vooruit bewegen wanneer je een kaart uitspeelt waarop een symbool staat afgebeeld; de piraat rent dan naar de eerstvolgende vrije positie in de gang met ditzelfde symbool. Hierbij mag je alle bezette symbolen overslaan, waardoor de piraat opeens een flinke sprong voorwaarts kan maken. Maar je kaartenvoorraad is beperkt. Aan nieuwe kaarten kun je komen door je piraten terug te laten lopen, dus in de richting van de startpositie; dat kost je verder geen kaarten. Een piraat stapt altijd terug naar het eerste symbool dat al bezet is door 1 of 2 andere piraten. Symbolen zonder piraten, of met drie piraten, worden op de terugweg overgeslagen.

Dus, als je piraat net een flinke sprint had genomen en helemaal vooraan staat, moet hij ook een heel eind weer terug voordat hij een bezet veld tegenkomt. Stopt een piraat op een symbool met één andere piraat (eigen of van een andere speler), dan krijgt de speler één nieuwe kaart; komt hij terecht op een symbool met twee piraten erop, krijgt hij er twee.
Cartagena kan gespeeld worden volgens twee varianten: de Jamaica- of de Tortuga versie. In de Jamaica-versie houden alle spelers hun kaarten geheim, en worden kaarten bijgepakt van een blinde trekstapel. In de Tortuga-variant leggen de spelers hun kaarten open op tafel, en worden kaarten bijgepakt vanuit een open etalage.
De laatste versie is zonder meer superieur: je kunt zien welke mogelijkheden de tegenstanders hebben, en daar dus op inspelen, en ook kun je aan de hand van de kaartenetalage bekijken wanneer je het beste terug kunt stappen omdat dat je kaarten oplevert waar je wat aan hebt. Maar ook dat kunnen de tegenstanders zien, dus wie weet roven ze net die felbegeerde kaarten voor je neus weg; kortom: meer tactiek, meer interactie.
Cartagena is een simpel, snel spel. Er komt nog best wat tactiek bij kijken, wanneer tenminste de Tortuga-versie wordt gespeeld: bezet geen symbolen waardoor je tegenstander over je heen kan springen, pak de voor hem nuttige kaarten uit de etalage voordat hij er zelf aan toe komt, zorg dat de tegenstander moeilijk aan kaarten kan komen zonder zijn piraten heel ver terug te trekken et cetera. Met de Jamaica-versie is het nogal een geluksspel, omdat je geen rekening kan houden met de mogelijkheden van de medespelers. Ondanks het feit dat het spelmechanisme goed werkt en het ook best een leuk spel is, weet Cartagena me niet te grijpen; misschien omdat het spelverloop voornamelijk uit een herhaling van zetten bestaat en er verder geen variatie in het spel zit.
© 2004 Barbara Lussenburg

Cartagena, Leo Colovini, Winning Moves, 2002, 2 tot 5 spelers

zie ook