Der Markt von Alturien
Auteur: Wolfgang Kramer
Uitgever: ProLudo

Alturien, zo vertelt ons de sage, was in de Middeleeuwen een klein land ergens tussen Duitsland, Italië en Spanje. Het begin van de sage brengt ons op de aan de kust gelegen markt, alwaar het al vroeg in de ochtend een drukte van belang is. De spelers vertegenwoordigen verschillende handelsfamilies die, beginnende met een klein startvermogen, hun fortuin moeten zien te maken op de markt.

De markt wordt uitgebeeld door een fraai, groot uitgevoerd speelbord. Bij begin van het spel mogen de spelers hier de zes klanten van de markt hun startpositie geven. Deze klanten zijn er in drie soorten: de grande, twee markiezen, en drie baronnen. Daarna plaatsen de spelers vier van hun handelshuizen. De beurt begint met een worp van de dobbelsteen, waarna één van de klanten voorwaarts bewogen moet worden. Staat deze klant op een plek met een handelshuis van een speler, bij voorkeur natuurlijk in de eigen kleur, dan doet deze klant inkopen in dit handelshuis en krijgt de speler inkomsten: het aantal handelshuizen op deze plek vermenigvuldigd met de waarde van de klant - drie voor de grande, twee voor de markies, en slechts één voor de baron.
Tot slot mag de speler nog precies één investering doen: nieuwe handelshuizen neerzetten, bijvoorbeeld, of een al bestaand handelshuis uitbreiden; de handelshuizen zijn stapelbaar. Voor het aanzienlijke bedrag van twaalf reaal - de plaatselijke TBD - kan men ook een prestigekaart kopen. Uiteindelijk gaat het om deze prestigekaarten; de eerste speler met drie van deze kaarten wint het spel.

Met de bijgevoegde uitbreiding wordt de investeringskeus nog groter; de speler kan dan kiezen uit vier mogelijke investeringskaarten, die allen een leuke bonuswerking hebben, variërend van extra inkomsten bij bezoek van een klant tot het gooien van een extra dobbelsteen bij begin van de beurt. De speler mag echter maar maximaal twee van dit soort kaarten bezitten.

Zo gaat het er ogenschijnlijk vredig aan toe op de Alturenzer markt; de spelers laten de klanten van kraam tot kraam lopen, verdienen geld, en investeren dat weer. Echter, schijn bedriegt, want vanaf het moment dat een speler aan het eind van zijn beurt een vermogen van 10 Reaal of meer bezit komt Gustavo, bijnaam De Wezel, in het spel. Deze Gustavo is dief van beroep, en vormt de zevende figuur op het bord. Vanaf dit moment mogen de spelers nu ook eerst deze figuur verplaatsen. Komt deze dief dan op een plek van een speler, slaat hij toe, en steelt van deze speler een bedrag gelijk aan twee maal het aantal handelshuizen op deze plek. Dit bedrag komt natuurlijk ten goede aan de speler die dit alles te weeg bracht. Bovendien mag deze actieve speler nogmaals de dobbelsteen gooien en een klant of nog een keer de dief bewegen. Hierna is het gooien en geld innen ook echt afgelopen en gaat de beurt normaal verder. De verbijsterde bestolen speler krijgt echter nu wel bewaking van de stadswacht, zodat een tweede keer bestelen bij deze speler niet mogelijk is. Niet geheel realistisch maar speltechnisch wel logisch, krijgt de rijkste speler nooit bescherming van deze stadswacht.

Zodra een speler drie prestigekaarten heeft gekocht eindigt het spel. Bij vijf of zes spelers kan er schaarste ontstaan bij de veertien beschikbare prestigekaarten, zodat bij dit spelersaantal tijdig investeren het advies is.

Het ziet er allemaal veelbelovend uit: een fraai, stemmig uitgevoerd groot bord, en mooi uitgevoerd speelmateriaal. Het vodderige papiergeld valt dan wel weer wat uit de toon. Al spelende wordt al snel duidelijk dat dit een spel is in het genre familiespel, type lichtgewicht. Onduidelijk is dan ook waarom de uitgever denkt dit spel niet bloot te kunnen stellen aan de acht- en negenjarigen onder ons.
Helaas moet vastgesteld worden dat het spel zijn verwachtingen niet waar kan maken. Het eerste potje was voorbij zonder dat er ook maar van enige vorm van spanning of ander spelvermaak sprake was. Regeltje gemist misschien? Nee, dan moeten we elkaar gewoon meer dwarszitten! Inzetten die dief! Zo gezegd, zo gedaan, echter zonder echt resultaat. Langzaam aan wordt dan duidelijk dat de leuke tactisch lijkende keuzes die de spelers kunnen maken slechts rimpelingen in de Zee van Dobbelsteengeluk zijn. Enige onoplettendheid van de medespelers, en wat eigen goede worpen, en voilà, de eerste prestigekaarten zijn al binnen. En die dief, ach, die sturen we gewoon een andere kant op.
Nee, dit spel gaat niet maken in de al overbeviste vijver van familiespellen. Ook, of zelfs juist, in dit genre mag de lat best hoog liggen, zeker voor een respectabel auteur als Wolfgang Kramer. Deel twee in de Alturien sage is al aangekondigd, maar tot die tijd wordt er voor Alturien een negatief reisadvies afgegeven.
© 2007 Edwin van de Sluis

Der Markt von Alturien, Wolfgang Kramer, Pro Ludo, 2007 - 2 tot 6 spelers vanaf 10 jaar, 60 minuten

* Inclusief een extra punt voor de uitvoering