xxxx

Electronic Detective
Auteur: onbekend
Uitgever: Ideal Toy Corporation
Jaar: 1979

x
Schoten weerklinken, sirenes loeien, een slachtoffer ligt levenloos op de grond en de dader is niet op de politie blijven wachten. Wie heeft deze moord op zijn geweten? Ging het in het roemruchte Cluedo nog om een landhuis, kandelaars en butlers, hier zijn we in de moderne tijd beland en wordt de moord ergens in een wijk van de stad gepleegd, op medeburgers zoals wij. Gelukkig zijn daar de moderne middelen als de computer die ons bij de opsporing terzijde staan.

Uit 20 mogelijke verdachten kunnen we er al meteen een wegstrepen: voor ons ligt namelijk het slachtoffer. Ook de locatie waar de dader zich niet bevindt, is hiermee bekend; we moeten met alle gegevens werken, ook degene die ogenschijnlijk voor de hand liggen, Watson.
Elke speler mag op de computer een verdachte uit de kaartenbak omhoog lichten, en er een algemene vraag aan stellen welk antwoord alle spelers moegen weten. Daarna mag er nog een privévraag worden gesteld, en het antwoord daarop is alleen voor de actieve speler die er zo zijn conclusies op zijn deductieformulier uit kan trekken. Is het moordwapen een .38? Nee? Dan was het dus een .45. En met wie is de huidige verdachte, Max Fineflugle, gezien? Met Eileen Stellar? Maar die hadden we al op de card party gesignaleerd. Zozo, Max was daar dus ook...
x
Zoals bij alle deductiespelen, zijn er vele wegen die naar het juiste antwoord leiden. Een speler kan zich helemaal richten op het moordwapen, terwijl de andere zich op de locaties werpt, afhankelijk welke informatie tot hen is gekomen op de computer.

De dader bevindt zich nooit op de plaats van het moordwapen, en ook niet op die van het decoy wapen. En op de plaats van het moordwapen kunnen aanwezigen aldaar gevraagd worden wat voor vingerafdrukken er op het wapen zitten. Maar alleen seksegenoten van de dader geven gegarandeerd het juiste antwoord!

Wanneer een speler denkt over voldoende informatie te beschikken of gewoon wil gokken omdat ie denkt dat een andere speler hem sowieso voor zal zijn als ie nog langer wacht, kan hij aan het begin van zijn beurt een verdachte beschuldigen. Is het juist, dan klinken opnieuw de sirenes; de dader wordt in de boeien geslagen. In het andere geval klinkt een zeventiger jaren computermuziekje met een grafdeuntje, en is het voor deze speler het voorlopige einde van zijn carrière als detective.
x
Toen in het pre-homecomputertijdperk in het midden van de jaren zeventig de consoles van merken als Atari of Philips in vele huiskamers op de televisie waren aangesloten om er megapixelgrote street car races of tennis op te spelen, bleef de spelindustrie in de gedaante van Ideal met dit gegeven niet stilzitten en verzon zo zijn eigen antwoord. Electronic Detective is misschien wel het beste voorbeeld van een geslaagde combinatie van spel en computer uit deze tijd, maar ook het beste voorbeeld van een deductiespel. De kick zit 'm natuurlijk in het feit dat je de computer zelf een vraag kan stellen, terwijl de andere analoge mededetectives op dat moment niets wijzer worden.
x
De ‘computer’ wordt door 6 penlites en een chip voortgedreven; het scherm is dat van een calculator. De tech specs zijn niet bekend maar meer dan 4K of 8K geheugen (waarbij 1024K een hele Mb is, het is maar even for the record) zal er voor deze simpele rekenarij niet nodig zijn geweest. De spelinfo meldt dat er 130.000 combinaties mogelijk zijn.

De mens heeft altijd al gedroomd van wat voor hulpmiddelen dan ook, en een electronische detective kwam na de eerste ontwikkeling van supercomputers die toen nog hele ruimtes vulden binnen het ideeëngoed van diegenen die bij uitstek raad weten met extrapoleren: sf- en misdaadschrijvers. In het oktobernummer van het Amerikaanse detectivepulpblaadje 'The Saint' uit 1965 is een verhaal gepubliceerd uit de hand van Ted Klee met de titel 'Electronic Detective'. Zou iemand by Ideal dit verhaal indertijd hebben gelezen, en er verder over zijn gaan fantaseren?
x
Na dit spel zou het nog een hele tijd duren voor er weer een serieuze poging werd gedaan om de computer in een (bord)spel te integreren.

Electronic Detective, auteur onbekend, Ideal Toy Corporation, 1979 - 1 tot 4 spelers vanaf 10 jaar
x
x
x