xxxx

Duikbootjacht
Auteur: onbekend
Uitgever: Milton Bradley
Jaar: 1973

x
Even vooropgesteld: iedereen kent Zeeslag? Het spel, waarbij je met twee spelers elk voor elkaar verborgen een aantal schepen op een grid hebt staan, en die je met het beurtelings afroepen van coördinaten tot zinken probeert te brengen? Goed, want met Duikbootjacht gaan we meteen de diepte in, letterlijk wel te verstaan. Na het succesvolle Zeeslag annex Battleship bracht Milton Bradley het genre op een ander niveau, te weten het driedimensionale vlak. Toen in het begin van de jaren 80 het computertijdperk werd ingeluid, is Zeeslag ook nog in een gecomputeriseerde vorm uitgebracht waarbij alle geluiden die we tot dan toe zelf maakten bij een hit, nu luidkeels door de computer werden gepiept. Voor die extra feature moest zo'n 125 gulden worden betaald, maar ja, dan was je wel bij de tijd -of gewoon stom.
x
In Duikbootjacht gaan we voor de verandering met onze boten op zoek naar vijandelijke duikboten. We roepen nog steeds onze coördinaten af, maar kunnen nu kiezen uit drie niveau's waarop we de dieptebommen tot ontploffing kunnen laten komen. Ligt er een duikboot, dan is ie getroffen en wordt uit het spel genomen. Na de derde vijandelijke duikboot hebben we gewonnen. Ondertussen probeert de andere speler van zijn kant hetzelfde. Aan het begin van het spel zetten we de duikboten in een van de drie niveaus; we mogen zelf kiezen of we ze alledrie op hetzelfde niveau zetten, of ze anders verdelen. Een mijn wordt ergens op het eerste niveau gezet; hopelijk 'trapt' de tegenspeler daar met een van zijn schepen in en is dat dan meteen kwijt.
x

Aan de oppervlakte varen we met onze torpedojagers een, twee of drie vakjes. Bommen mogen alleen gedropt worden op een vakje waar aan het eind van de beweging een van de schepen staat. Bovendien moeten de schepen beschikken over munitie, die wordt aangegeven door witte stiften op het schip. Bij het afroepen van de coördinaat wordt een witte stift uit het schip gehaald. Zit een schip zonder munitie, dan kan het die weer inladen in de thuishaven, aan de rand van het bord. Als een bom op een veld ontploft, dan wordt er niet alleen op dat veld op dat niveau gekeken (de desbetreffende duikboot is getroffen en wordt verwijderd), maar ook op de aangrenzende velden van dat niveau én op de twee velden boven en/of onder het afgeroepen veld. Ligt daar een duikboot, dan is er sprake van een schampschot; de velden worden op het notatiebord met rood gemarkeerd om in een volgende beurt deze velden te bevuren. Als een duikboot in het nauw is gebracht, kan ie nog tot een wanhoopsoffensief besluiten: hij vuurt een torpedo af op een schip in dezelfde rij waar hij zelf ligt; dit hoeft dus niet recht boven hem te zijn. Maar de kans op een treffer is minimaal, en bovendien geeft ie zijn positie dan wel heel erg bloot.
x
Duikbootjacht is een erg mooi uitgevoerd spel dat wel enig geduld vraagt om het op te zetten: alle losse delen liggen plano in de doos. Maar over de uitvoering is nagedacht, en alles past perfect in elkaar. In 1984 werd Milton Bradley ingelijfd bij slokop Hasbro, die we wat dat betreft best met UPC zouden kunnen vergelijken. De Nederlandse productielijn in het oosten van Nederland werd enige tijd daarna gesloten; alles werd gecentraliseerd in de VS. Met het verdwijnen van MB en de agressieve marketingtechnieken die ze hanteerde, werd het opeens wel erg stil in spellenland. Waar bleef de concurrentie die het gat gemakkelijk had kunnen opvullen?

Duikbootjacht, auteur onbekend, Milton Bradley, 1973, 2 spelers
x
x
x