xxxx

Donkey Kong
Auteur: Shigeru Miyamoto
Uitgever: Milton Bradley
Jaar: 1982

x
Thema's voor bordspellen kunnen overal vandaan komen. Uit het dagelijkse leven, of een fantasiewereld. Vaak werden de verhalen die op het witte doek werden getoond, omgezet naar een bordspel. Bij de komst van de televisie werden de mogelijkheden nog groter. Populaire televisiequizzen waren zonder al te veel moeite gemakkelijk om te zetten tot een spel in huiskamersetting. En televisieseries hadden helden die ook model stonden voor diverse spelletjes. Wie Carol O'Connor als Archie Bunker in 'All in the family' heeft gezien, zou niet denken dat daar een bordspel van gemaakt zou kunnen worden, maar het is gedaan, evenals van de opvolger 'Mary Hartman Mary Hartman'.
Het was dus niet verwonderlijk dat die andere televisie, die van de computer, tot voorbeeld diende voor een hele reeks bordspellen. En alles begon midden zeventiger jaren in de 'arcades', de overdekte winkelgalerijen waar grote kasten stonden opgesteld waar één type spel op kon worden gespeeld. De term 'arcade game' ontstond.
x
Het allereerste arcade game was 'Pong', een simpel maar verslavend tennisspelletje op een liggend zwartwit beeldscherm. Snel volgde 'Asteroids', nog steeds in zwartwit, waar een speler met een ruimteschip uitgevoerd als pijl zwevende asteroïden die als vectoren werden afgebeeld moest zien kapot te schieten. Latere arcade games kwamen in kleur. Met 'Donkey Kong' van Nintendo uit 1981, was het genre 'ladder game' geboren.
Wat is het geval: een aap is uit de dierentuin ontsnapt en heeft het vriendinnetje van de timmerman onder zijn onvriendelijke hoede genomen. Nu snappen we toch al niet goed wat het wellicht wat naïef aangelegde meisje in deze zwaarbesnorde lelijkerd zag, maar wel waarom ze zo schaars gekleed de aandacht van Donkey Kong heeft getrokken. En wat doe je dan als aap? Juist, je bindt 'r vast; dat zal 'r leren zo over straat te lopen!
x

De timmerman Mario, die later nog vele ongewilde avonturen in andere video games zou gaan beleven, is het hier allemaal niet mee eens en besluit zijn vriendin te ontzetten. De aap heeft zich op een locatie verschanst waarvandaan ie helemaal bovenin met tonnen naar de klauterende held gooit, en ook obstakels als vuurballen vindt hij op zijn weg naar boven. Hij kan ze uit de weg proberen te gaan, maar als dit niet lukt of niet mogelijk is, kan hij er ook overheen springen, of er met zijn hamer een flinke tik op geven, waardoor het voorwerp wordt uitgeschakeld.
x
Het is lastig om een dynamisch videospel naar een bordspel om te zetten, maar dit is hier goed gelukt, al beweegt alles nu wel met de worp van een dobbelsteen: de twee tot vier Mario's, de tonnen, en de vuurballen. Speciale regels zijn er voor het bewegen van de vuurballen en de tonnen, die elke beurt uit Kong's arm worden geschud. In de driedimensionale plastic aap die aan het spelbord wordt bevestigd, worden aan het begin van het spel plastic tonnetjes gestopt, die, wanneer zijn linkerarm naar beneden wordt bewogen, er een voor een uitkomen en op het eerste veld worden gezet om hun rollende tocht naar beneden te beginnen.
x
Elke tik met de hamer en elke sprong levert een speler punten op; het kaartje wordt blind voor de speler gelegd. Nieuwe kaartje kunnen worden verdiend door op een veld met een rode stip te eindigen. Als een speler geen kaartjes heeft maar wel en obstakel op zijn weg vindt, worden de uitgespeelde kaarten geschud en er een van afgelegd; deze punten is de speler dan kwijt. Het spel is afgelopen wanneer een speler bij de aap is gekomen; dan worden alle punten geteld en de degene met de meeste punten aan uitgespeelde kaarten wint.
x
Er zijn talloze sites gewijd aan deze oude video games; alleen een zoekopdracht naar 'Donkey Kong' levert al meer dan een half miljoen hits op! Sites waar deze spelletjes nog steeds, al dan niet online, te spelen zijn, of waar mensen verslag doen van hun zoektocht naar en restauratie van zo'n oude videokast. Echte afficionado's zijn te vinden op sites waar complete zelfgecomponeerde composities, gebaseerd op de originele video tunes, als mp3 te downloaden zijn.
Hoewel de auteur van het videospel waarschijnlijk niet verantwoordelijk is geweest voor het omzetten naar het bordspel, is deze toch als zodanig genoemd omdat verdere auteursinformatie ontbrak.

Donkey Kong, Shigeru Miyamoto, Milton Bradley, 1982 - 2 tot 4 spelers
x
x
x