xxxx xxxx

Spielwarenmesse Nürnberg 2006

x
Ravensburger

Celtica - Wolfgang Kramer & Michael Kiesling
Vijf kleuren druïden zijn op weg van hot naar her, tenminste er is een ongenoemd startpunt en een naamloos eindpunt waar het spel eindigt als een van de vijf er aankomt. De 2 tot 5 spelers moeten door middel van deze druïden proberen een compleet met verschillende kleuren stenen gezet amulet te maken. Op verschillende plaatsen van het bord krijgt een speler 1 tot 3 stenen uit een open etalage. Op sommige plaatsen moeten er weer stenen worden afgegeven maar ddarbij mag als pleister op de wonde een extra kleurkaart worden genomen.
Twee dezelfde kleurkaarten bewegen een druïde 2 plaatsen vooruit wat handig kan zijn om een donker en negatief oord te kunnen overslaan. Als alle handkaarten zijn gespeeld, worden 5 nieuwe kaarten gedeeld en begint een nieuwe ronde. Aan het eind van het spel heeft de speler met de meeste voltooide amuletten gewonnen. Voor 2 tot 5 spelers vanaf 10 jaar, 30 tot 45 minuten.

x
x
Auf Ru(h)m und Ehre - Stefan Feld
Perstekst: ‘Kapitein Klabauter en zijn wilde zeeroversbende maken een piratennest onveilig. Of ze nou schatten opgraven, overhoop liggen met de stadswacht of van de ene spelonk naar de andere trekken, er is altijd wat te doen. Voor een handvol dukaten en een een vaatje rum zijn ze altijd te vinden voor het deze of gene avontuur.’
De spelers kunnen op verschillende plaatsen van het bord erepunten kapen maar komen daar alleen als ze de kapitein er persoonlijk naartoe brengen. Het grootste probleem is dat er voor de verschillende groepen maar een aanvoerder is. Vijf ronden worden gespeeld, en elke ronde zijn er minder piraten beschikbaar doordat de aanvoerder alleen een plek aandoet als een speler er een piraat van die groep heeft achtergelaten. Door het inzetten van dukaten kan de aanvoerder een tweede keer worden bewogen. Als de trouppe zich te ruste wil leggen, wordt er door middel van dobbelsteenduellen om de beste slaapplekken gevochten, waarbij vaatjes rum kunnen worden ingezet om de strijd ten gunste te beslechten. Het spel heeft een variabel speelbord, waardoor meerder routes kunnen worden samengesteld. Uiteindelijk gaat het in dit spel om de vergaarde roem en de eer. Voor 2 tot 5 spelers vanaf 9 jaar, 60 tot 75 minuten.
x
Augsburg 1520 - Karsten Hartwig
Perstekst: ‘Aan het begin van de 16e eeuw klimt de Fuggerfamilie op tot een van de rijkste van hun tijd. Ze lenen hun geld aan keizers, koningen en kerken, en krijgen daarvoor in ruil talrijke privileges zoals ambten en adelstitels.’  Prototype; geen verdere info beschikbaar. Voor 2 tot 5 spelers, vanaf 10 jaar, 45 tot 60 minuten.


x



Met zulke dames op pad, en dan een kuisheidsgordel moeten dragen...

x
Eggertspiele
John Silver - Martin Schlegel
De spelers hebben een eigen kaartenrij waar ze kaarten neerleggen in de drie categorieën schatten, piraten en piratenschepen. Als een rij vol is, wordt er gewaardeerd: de eennahoogste kaart komt in de rij van de speler met de hoogste kaart, en de eennalaagste kaart gaat naar de laagste kaart. De twee spelers bij wie nu de piratenkaarten liggen, nemen deze kaarten. Appels en munten leveren punten op, de zwarte vlekken zijn minpunten. Maar kaarten waarop appels staan gaan naar de linkerbuurman; het is zaak om deze denkslag te kunnen maken om het spel te kunnen winnen.
Voor 2 tot 4 spelers, vanaf 10 jaar, 30 minuten.

x



Nostalgische sleutelkit van Schuco voor de inmiddels wat oudere jongere.
x
Amigo
Um Krone und Kragen - Tom Lehman
Dobbelstenen bepalen welke karakterkaart mag worden genomen. Er mag tot drie keer worden gegooid, daarbij zijn verschillende combinaties nodig om bepaalde kaarten te krijgen. De karakters hebben speciale eigenschappen, zoals het gooien van een extra dobbelsteen. Deze eigenschap mag echter maar een keer worden gebruikt. De speler die als eerste de koning en koningin weet te bereiken, beëindigt het spel. 2 tot 5 spelers, vanaf 10 jaar, 45 minuten.
x
Diabolo - Michael Schacht
Eenvoudig kaartspel voor 3 tot 5 spelers dat in de verte aan Adam & Eva doet denken. Elke speler krijgt 7 kaarten op de hand. Vijf kleuren zijn beschikbaar; de basiskaarten van elke kleur liggen op tafel en hebben een plus- en een minuszijde. Elke kleur kan maximaal vijf kaarten in totaal in een rij hebben liggen. Als de tweede rij van vijf kaarten is volgemaakt worden de kaarten die de spelers nog op de hand hebben gewaardeerd. Heeft een rij een negatief saldo, dan zijn dat minpunten voor die kleur; is het positief dan worden de punten bijgeteld. Een verdubbelkaart kan het saldo drastisch verstoren; leuk voor jezelf en lekker puh voor de andere spelers. Na een afgesproken aantal rondes eindigt het spel. Voor 3 tot 5 spelers, vanaf 8 jaar, 30 minuten.
x
x
x