H2Olland

prijs: € 39,95
voor 2 tot 4 spelers
speelduur: 60 min.
vanaf 10 jaar
info: info@gamepack.nl
dealers: dealers@gamepack.nl

land van water

Stel je een land voor dat overal water om zich heeft. Is het niet geweldig dat dat water bedwongen werd, om er bovendien land van te maken? De typische landschappen die zo ontstonden, doorsneden door sloten en vaarten, compleet met molens, geven een prachtig aanzien. Stroken landbouwgrond, koeien, maar ook felgekleurde velden vol met tulpen. Over welk land hebben we het dan eigenlijk? Natuurlijk ons eigen Holland!
In het bordspel H2Olland leggen twee tot vier spelers in de rol van burgemeesters van een van de vier dorpjes Laagvelt, Neerwater, Dwarsdyk en Waterdam in uiterlijk zes jaar een aangrenzend meer droog om er de akkers te bewerken. Hiertoe hebben zij een coöperatie in het leven geroepen die ze in een ruilhandel van de nodige materialen voorziet.
De coöperatie beloont elk dorp dat een molen bouwt met het recht tulpen te kopen die vervolgens verbouwd kunnen worden. Elke volgende gebouwde molen geeft recht op een duurdere soort tulpen. Ondertussen worden de aardappels, bonen, wortelen en het mais van de velden geoogst, en de koeien naar de markt gebracht om er de noodzakelijke materialen voor het nieuwe jaar van te kunnen kopen.
De elementen bepalen hoeveel er van een gewas geoogst kan worden, en er is een kans op stormvloeden die hele gewassen wegspoelen. Een extreem droog seizoen daarentegen bespoedigt de drooglegging van het meer.
Ondanks het gezamenlijke belang wil elk dorp natuurlijk zoveel mogelijk grond voor zichzelf om er tulpen op te verbouwen. Het droogleggingsproject is gestart onder één voorwaarde: als het meer is drooggelegd, vindt er een tulpenrace plaats om de uiteindelijke claims te verzilveren. Uit elk van de vier dorpen komen de werklui samen om vanuit de molens de tulpenvelden te bezetten.
Wie gedurende het spel zijn molens en tulpenvelden zó heeft weten te plaatsen dat hij ze voor zichzelf kan houden, en bovendien de tulpenvelden die een ander heeft gekocht en verbouwd van deze speler kan afsnoepen, heeft een goed uitgangspunt om de race te eindigen met het claimen van de meeste velden. Maar het is 1637 en de waarde van de tulpen speelt ook een rol; er waart niet voor niets een tulpengekte door het land!
H2Olland biedt elke keer weer andere tactische mogelijkheden. De kleurige tulpenvelden, de koeien en de imposante windmolens geven het bovendien een aantrekkelijk en typisch Hollands karakter.
download hier de spelregels met voorbeelden (pdf - 2,4 Mb)